Direct naar de content
Dit artikel wordt u aangeboden door Exact
De redactie van Het Financieele Dagblad draagt voor deze inhoud geen verantwoordelijkheid.

De zes inzichten die Wildride tot een succesvolle onderneming maken

Elke ouder weet het: een peuter wil af en toe getild worden. Om dit letterlijk dragelijk te maken, ontwierpen ondernemers Joost Hultink en Britt Schoorl een drager voor peuters. Het blijkt een hit, want de Wildride Carrier verovert niet alleen Nederland. Deze zes inzichten helpen het bedrijf groeien; fysiek, online en in het buitenland. 

Niets is zo leuk dan samen met je peuter de wereld ontdekken. Ze rennen, kruipen, spelen en gaan op avontuur. Toch hebben peuters af en toe een plek nodig om uit te rusten (om vervolgens weer door te gaan). ‘Wij wonen vlakbij zee en wandelen geregeld op het strand. Een buggy meenemen is vaak lastig, maar je weet dat ze halverwege getild willen worden. Om het mezelf gemakkelijker te maken, gebruikte ik een surf strap’, begint medeoprichter Joost Hultink. ‘Niet ideaal, alleen gaf het wel de juiste ondersteuning.’ Compagnon Britt Schoorl – een goede vriendin die net als Hultink in Haarlem woont – heeft een soortgelijk verhaal, alleen zij gebruikte een shopper voor het dragen. Wanneer Schoorl en Hultink ontdekken dat ze allebei dezelfde uitdaging hebben én allebei een deel van de oplossing, valt het kwartje: de spanband en shopper moeten gecombineerd worden. Schoorl: ‘Al pratende klikte er iets. Ineens wisten we dat dit een hit kon worden.’ En een hit is het zeker, want het bedrijf groeit hard, met een webshop, verkoop via winkels als Babypark en inmiddels ook verkooppunten in Duitsland, België en Frankrijk. Toch, zo leggen de ondernemers uit, is deze groei niet vanzelfsprekend. De volgende inzichten helpen hen groeien in deze wildride.

1. Op avontuur met je peuter

‘Net als wij genieten veel ouders ervan om met hun kinderen op stap te gaan. Maar tussen het moment dat kinderen kunnen lopen en het moment dat ze echt sterkt genoeg zijn om dat lang vol te houden, zitten wel wat jaartjes. Behalve de buggy is er voor deze groep geen oplossing. En een buggy is niet altijd praktisch. Een uitstapje wordt dan bijna een uitdaging. Die uitdaging wilden we met de Wildride Carrier wegnemen: op pad gaan met je kind moet een feestje zijn en geen belemmering. De drager is compact en gemakkelijk mee te nemen, omdat je nooit weet wanneer je hem nodig hebt. Tegelijkertijd wilden we een fashion statement maken. Branding en styling zijn daarom belangrijk. Niet alleen een comfortabele drager, maar ook verkrijgbaar in allerlei kleuren. Winkels als De Bijenkorf, dat was ons doel en dat is gelukt!’

2. Luister naar feedback

‘Vanaf het begin staan we geregeld met een stand op beurzen. Dat kost tijd, maar levert ontzettend veel waardevolle informatie op, omdat je veel mensen spreekt. Je hoort wat er leeft bij kopers, wat ze belangrijk vinden, hoe ze het product ervaren en waar ze tegenaan lopen. Met die informatie kun je je product verder ontwikkelen. Wat we leren van klanten helpt bovendien om ons eigen verhaal goed vorm te geven. Je moet bijvoorbeeld duidelijk communiceren voor wie de drager is – niet voor baby’s – en hoe je de drager moet gebruiken. 

Een andere belangrijke omgeving waar we veel feedback krijgen is social media. Wat klanten vragen of vertellen nemen we heel serieus. We zagen bijvoorbeeld geregeld de vraag voorbijkomen of je de drager zowel links als rechts kunt dragen. In de fotografie nemen we dat nu mee en wisselen we links en rechts af. En als via Instagram een paar keer naar een bepaalde kleur wordt gevraagd, dan moet je daar misschien iets mee. Of neem tooling. Wij dachten dat iedereen in de webshop via iDeal wilde betalen. Dat bleek niet zo te zijn. We kregen veel vragen over andere betaalmethoden, dus hebben we die toegevoegd. Luisteren naar je klanten levert waardevolle input op en is absoluut onderdeel van ons succes.’

Investeerders kijken vooral naar verkoop, wij willen een mooi merk neerzetten

Joost Hultink
Medeoprichter Wildride

3. Onafhankelijkheid geeft vrijheid

‘Toen we in mei 2021 startten, hielden we allebei bewust onze baan aan: zodat we alles zelf konden financieren. Wat we verdienden, stopten we terug in het bedrijf. Zo legden we een gezonde basis om te groeien. Je kunt natuurlijk kiezen voor funding, maar wij willen geen verantwoording afleggen aan investeerders. Investeerders kijken vooral naar verkoop, wij willen een mooi merk neerzetten. Er komt veel op ons pad en elke keer beslissen we: gaan we dit wel of niet doen? Als we dan besluiten iets te doen, dan kun je dat ook doen. We hebben ontdekt dat je veel kunt waarmaken in korte tijd. Daarnaast hebben we zo lang mogelijk alles zelf gedaan, om snel te kunnen blijven schakelen. Britt weet als fashion designer veel van retail en productie en ik – Joost – kom uit de marketing. We namen beiden dus onze eigen expertise mee én een netwerk. Wel hebben we geleerd dat je bepaalde dingen soms moet uitbesteden, zoals fulfilment (het logistieke proces, red.) of online marketing. Je kunt niet alles zelf.’

4. Automatisering is noodzaak

‘Als groeiend bedrijf moet je automatiseren, anders loop je vast. Wij wilden ook automatiseren, alleen maakten we er geen tijd voor. Als je er dan uiteindelijk de tijd voor neemt, valt er een hele bulk werk weg. Dat geeft lucht. Het begon met systemen aan elkaar koppelen. Niet meer alles handmatig invullen en tellen, maar direct inzicht in je voorraad. Of afspraken met zakelijke afnemers automatisch in het systeem verwerken – wel of niet prepacked leveren bijvoorbeeld. Denk ook aan goede tooling, zodat je met de administratie niet voor verrassingen komt te staan. En denk ook aan klantenservice. Een vraag als “waar is mijn pakket?” kun je prima automatiseren: klanten krijgen direct antwoord en het kost ons geen tijd. Klantcontact waar automatische antwoorden niet volstaan, blijven we persoonlijk doen. Daar hebben we onlangs iemand voor aangenomen.’ 

Door fulfilment uit te besteden, maken we tijd om te doen waar we goed in zijn

Joost Hultink
Medeoprichter Wildride

5. Tijd is schaars

‘Tijd is de grootste uitdaging, zeker als je kleine kinderen hebt. Aan geld kun je komen en aan klanten ook. Tijd blijft altijd schaars. Toen we anderhalf jaar geleden stopten met ons werk, was dat tijdswinst. Voor even. De dagen zitten zo weer vol. Bepaalde trajecten, zoals fulfilment, besteden we daarom uit. We begonnen ooit met inpakken aan de keukentafel, verhuisden vervolgens naar een ruim kantoorpand, maar waren binnen een mum weer uit ons jasje gegroeid. Door fulfilment uit te besteden, maken we tijd om te doen waar we goed in zijn. Als we bijvoorbeeld viral gaan op Instagram, dan is het bizar wat er gebeurt: nieuwe volgers, extra bestellingen, volle inboxen. Dan is het alle zeilen bijzetten. Tegelijkertijd moet je als ondernemer ook de tijd te nemen om te genieten, dat je niet vergeet waar je het voor doet.’

6. Een gedegen voorbereiding is cruciaal

‘Onze internationale aanwezigheid is het resultaat van een weloverwogen aanpak. Natuurlijk gaan we vol voor ons idee, maar we springen er niet blind in. Er zitten honderden uren in ontwerp, productie, testen, verbeteren, etc. Stap voor stap beslissingen nemen. We verkennen de markt, laten ons gedegen informeren en maken van veiligheid en de juiste certificeringen een absolute prio. Soms stellen we bepaalde stappen uit. Je moet alles wel kunnen waarmaken. Zo willen we op het juiste moment de juiste winkels aansluiten. Met Babypark hebben we bijvoorbeeld ineens landelijke dekking, waar mensen het product kunnen proberen. Dat was een belangrijke stap. De aanpak die we voor Nederland hanteren, kunnen we nu vervolgens ook in Duitsland toepassen. En in Frankrijk. Deze manier van werken zorgt voor groei op de juiste momenten, in het juiste tempo, ook internationaal. We kijken niet alleen terug met een big smile. Nee, we kijken ook vooruit. Het is echt “enjoy the ride”!’

Uitzicht begint met inzicht

Ondernemen is beslissingen nemen. Kun je investeren of moet je juist besparen? Ga je nieuw personeel aannemen of digitaliseren? Waar je ook naartoe wilt, je kunt pas stappen zetten als je precies weet waar je staat. Zodat je bij kunt sturen, of juist met een gerust hart volle kracht vooruit kunt. Waar je bedrijf ook staat, het wordt weerspiegeld in de cijfers. Wij geven je de reflectie waarmee je als ondernemer weer uitzicht hebt op groei.

Deel op social media