Direct naar de content
Dit artikel wordt u aangeboden door Exact
De redactie van Het Financieele Dagblad draagt voor deze inhoud geen verantwoordelijkheid.

Van A naar Beter met deze zes inzichten van Brenger

Ondernemen begint altijd met een goed idee. Zo ook bij Wisse Koedam en Derk van der Have. Acht jaar na de oprichting van transportplatform Brenger hebben de ondernemers vijftig medewerkers in dienst, leveren ze internationaal en liggen er enorme groeikansen in het verschiet. Maar wat maakt Brenger zo succesvol?

Wisse Koedam en Derk van der Have, de oprichters van Brenger in hun pand in Amsterdam.

Brenger is een platform waar consumenten en bedrijven transport kunnen boeken voor bijvoorbeeld het vervoeren van een bank, kast of fiets. Slimme technologie berekent voor de aangesloten koeriers – die anders met een lege bus zouden rondrijden – voor elke rit de meest efficiënte route. Dit maakt de (ver)koop van grote tweedehands producten makkelijker, goedkoper én duurzamer. Klinkt logisch, maar is het niet. Toen Wisse Koedam in 2016 zelf wat spullen ergens ver weg moesten ophalen, kwam hij erachter dat hij echt zélf die kant moest oprijden en niet bijvoorbeeld iemand kon inschakelen die toch al die kant op moest. Koedam: ‘Voor kleine spullen zijn er qua prijs en snelheid best goede oplossingen, maar grote goederen kun je niet eenvoudig van A naar B laten brengen. Raar, want er rijden dagelijks veel lege bussen over onze snelwegen, waarom zou je al die niet benutten?’ Koedam betrok vriend Derk van der Have erbij en samen richtten ze Brenger op. Van der Have: ‘Het werd onze missie om elk busje zoveel mogelijk te vullen en niet leeg te laten rondrijden. Blije koeriers, blije klanten en minder busjes op de weg om spullen te vervoeren. Dat scheelt veel CO₂.’ Inmiddels heeft Brenger zich ontwikkeld van start-up tot groeiend techbedrijf. Welke inzichten hebben hen daarbij geholpen?

1. Maak dingen makkelijker

‘Kan dat niet makkelijker? Dat denken wij bij alles wat in het dagelijks leven irritaties oproept en zo is ook het idee voor Brenger geboren. Want waarom zelf naar de andere kant van het land rijden om iets op te halen, terwijl er zoveel lege transportbusjes op de weg rijden? Tegenwoordig koopt iedereen op Marktplaats, maar voor meubels of andere grote objecten moet je óf zelf rijden – wat tijd, geld en soms ook stress kost – óf een dure koeriersdienst inschakelen. Dat probleem wilden we met Brenger oplossen. We begonnen met een simpele veilingsite waarop we klanten en koeriers samenbrachten. Maar intussen hebben we een heel platform gebouwd én een transportmanagementsysteem voor koeriers. Niet van de een op de andere dag, maar stapje voor stapje. Bovendien bleken niet alleen consumenten voor ons te kiezen, ook zakelijke klanten wisten ons te vinden. Denk aan kringloopwinkels, retailers of kleine meubelzaken. De traditionele logistiek is voor hen niet toegankelijk – daar zijn hun aantallen te laag voor – maar onze oplossing wel. We hebben daarom ook een zakelijke tak opgericht.’

Brenger verkoopt transport, maar we zijn vooral een techbedrijf

Wisse Koedam
Medeoprichter Brenger

2. Data is key

‘Brenger verkoopt transport, maar we zijn vooral een techbedrijf. Een derde deel van onze mensen werkt aan het product: we bouwen zowel een platform waar mensen transport kunnen boeken en koeriers transporten kunnen vinden, als een transportmanagementsysteem voor koeriersbedrijven – met planning, routes, communicatie met de klant, facturatie, enz. Maar alles hangt af van de juiste data, zodat je de klant de juiste prijs kunt bieden en de koerier met de juiste info op pad stuurt. De uitdaging zit daarom in standaardisatie, want elk transport is anders: een wasmachine in een buitenwijk is anders dan een bank naar twee hoog in het centrum van Amsterdam. Enorm complex, want een klant weet vaak helemaal niet hoe zwaar de kast is of hoe de situatie is op het ophaaladres. Door informatie steeds nauwkeuriger op te vragen, kunnen we betere inschattingen maken. Hoe breekbaar is een product of is het stapelbaar? Dat nemen we allemaal mee in de routes voor koeriers. Dankzij onze jarenlange ervaring zijn we hier nu erg goed in geworden. In de toekomst willen we uitbreiden met AI. Mensen kunnen dan foto’s uploaden, zodat we met AI een nog preciezere inschatting kunnen maken.’ 

3. Praat met mensen

‘Bij de start in 2016 wisten we met onze 24 jaar dat we weinig wisten. Dus hoe konden we met weinig geld zoveel mogelijk kennis binnenhalen? Het motiveerde ons om met allerlei ondernemers en experts in gesprek te gaan. Hoe run je een bedrijf, hoe werkt online marketing, hoe regel je HR, hoe breng je focus in je werkzaamheden? Maar we huurden bijvoorbeeld ook zelf een bus om transporten uit te voeren. Je kunt op basis van data wel mooie routes maken voor koeriers, maar de data vertelden niet dat die mevrouw zwanger was en dus niet kon helpen tillen of dat die kast tweehonderd kilo woog en dus niet meekon in de bus. Door rechtstreeks met klanten en koeriers te praten, ontdekten we op welke plekken we het product moesten verbeteren. Zo gingen we onze gebruikers steeds beter begrijpen. En door te erkennen dat je niet alles zelf weet, kun je van andere mensen leren. Die open houding willen we vasthouden.’

We moesten ons focussen: wat is op welk moment het belangrijkst en wat gaat ons de komende jaren het meeste brengen?

Wisse Koedam
Medeoprichter Brenger

4. Zorg voor focus

‘Het liefst wil je dat je bedrijf in een keer perfect staat, maar dat is een illusie. Bovendien ben je dan versnipperd bezig. We moesten ons daarom focussen: wat is op welk moment het belangrijkst en wat gaat ons de komende jaren het meeste brengen? Productontwikkeling staat op één en we willen een steeds betere partner zijn voor andere partijen. We zijn bijvoorbeeld geïntegreerd met bedrijven als Marktplaats, Woppah en Reliving. Daar zit veel potentie om te groeien – in Nederland, Duitsland en andere Europese landen. Maar focus betekent ook dat je sommige kansen laat lopen. We zouden bijvoorbeeld ook spoedtransporten, koeltransporten of verhuizingen kunnen doen. Toch laten we dat voorlopig links liggen. Retouren daarentegen pakken we wel op. Nieuwe wetgeving gaat meer verantwoordelijkheid bij producenten leggen om verkochte producten ook weer terug te nemen. Bovendien passen retouren goed bij het model dat we al gebouwd hebben.’

5. Impact willen maken

‘Voor ons is de duurzame impact die Brenger maakt erg belangrijk. Het idee ontstond omdat we een probleem wilden oplossen, maar al snel kwamen we erachter dat ons platform grote impact kan maken. Onlangs publiceerden we een impactrapport. Tweederde van onze impact ontstaat door de efficiëntere routes: mensen rijden niet meer zelf die route, maar een koerier die die route toch al zou rijden. Dus hoe groter ons bedrijf, hoe groter die impact. De overige impact ontstaat doordat twintig procent van de klanten die ons gebruikt om een tweedehands aankoop te vervoeren, anders nieuw had gekocht. Met Brenger verlengen we dus de levensduur van spullen. Sinds de oprichting hebben we meer dan 3.187 ton CO₂ weten te besparen door 14.885.871 onnodige kilometers te voorkomen. Voor alle mensen die hier zijn komen werken, is duurzaamheid een belangrijke drijfveer. Daarom is alles in ons bedrijfsrestaurant ook vegetarisch. Het leeft hier bij iedereen.’

Wij weten straks precies welk busje waar rijdt en kunnen die dus optimaal benutten in heel Europa

Wisse Koedam
Medeoprichter Brenger

6. Droom groot

‘We zijn als start-up begonnen en wisten niet welke mogelijkheden er lagen. Inmiddels zijn we goed op dreef en is het onze ambitie om de nummer 1-oplossing in Europa te worden voor transport van grote spullen. Wij willen dat je een tweedehandsproduct net zo gemakkelijk kunt kopen, afrekenen en laten bezorgen als via een reguliere webshop. Wij weten straks precies welk busje waar rijdt en kunnen die dus optimaal benutten in heel Europa. Met als resultaat dat je dan een item – nieuw of tweedehands – binnen een aantal uur bezorgd kunt krijgen omdat we altijd een koerier direct kunnen matchen. Dan zijn we dus sneller dan de e-commerce. Als we dat voor elkaar krijgen, dan kunnen we door groei en schaalgrootte nóg meer impact maken.’

Uitzicht begint met inzicht

Ondernemen is beslissingen nemen. Kun je investeren of moet je juist besparen? Ga je nieuw personeel aannemen of digitaliseren? Waar je ook naartoe wilt, je kunt pas stappen zetten als je precies weet waar je staat. Zodat je bij kunt sturen, of juist met een gerust hart volle kracht vooruit kunt. Waar je bedrijf ook staat, het wordt weerspiegeld in de cijfers. Wij geven je de reflectie waarmee je als ondernemer weer uitzicht hebt op groei.

Deel op social media