Direct naar de content
Dit artikel wordt u aangeboden door BMW
De redactie van Het Financieele Dagblad draagt voor deze inhoud geen verantwoordelijkheid.

Innovatie in EV’s: waar moet je op letten?

De markt voor elektrische voertuigen (EV’s) ontwikkelt zich razendsnel. Autofabrikanten investeren volop in efficiëntere accutechnologie, snellere laadtijden en verbeterde aerodynamica om EV’s aantrekkelijker te maken voor zakelijke rijders. Maar wat zijn de belangrijkste trends? En waar moet een moderne elektrische auto aan voldoen om écht toekomstbestendig te zijn? 


Joeri van Dam, autojournalist en EV-specialist, volgt de nieuwste ontwikkelingen in de markt op de voet. Van efficiëntere aandrijflijnen tot geavanceerde batterijtechnologieën. Want hoe ziet de volgende generatie EV’s eruit en welke rol speelt BMW hierin met modellen zoals de iX en de aankomende Neue Klasse? 

De markt in beweging 

De EV-markt ontwikkelt zich in hoog tempo, gedreven door technologische vooruitgang en een toenemende vraag naar geavanceerde elektrische modellen. Volgens Van Dam zijn de verbeteringen in efficiëntie per generatie aanzienlijk. ‘Bij elke nieuwe generatie EV’s zien we significante sprongen in prestaties en energiebeheer, iets wat bij brandstofmotoren al jaren stagneert.’ 

Een opvallende trend is de versnelde ontwikkeling van accutechnologie en laadinfrastructuur. ‘Autofabrikanten zetten vol in op hogere energiedichtheid en snellere laadtijden, en dat begint nu echt vruchten af te werpen’, stelt Van Dam. Hij ziet in BMW’s aangekondigde Neue Klasse een voorbeeld van deze vooruitgang: ‘Dit belooft baanbrekende optimalisaties in laadsnelheid, actieradius en efficiëntie, wat de concurrentie in de EV-markt alleen maar zal aanscherpen.’ 

Een voorproefje op de Neue Klasse is nu al te vinden in de vernieuwde BMW iX: een EV die vanaf de basis is ontworpen en daarmee nieuwe standaarden zet in rijervaring en efficiëntie. Van Dam: ‘BMW heeft al een aantal zeer succesvolle elektrische auto’s geproduceerd die gebaseerd zijn op een brandstofmodel, maar zodra je de iX instapt, merk je dat deze auto vanaf de tekentafel als volledig elektrische auto is ontwikkeld. Dat vertaalt zich in een ruimere interieurindeling en een onderstel dat optimaal is afgestemd op elektrisch rijden. Het laat zien dat een dedicated EV daarin net een stapje verder kan gaan, wat tevens resulteert in een indrukwekkende actieradius tot wel 701 kilometer (WLTP).’ 

Innovaties en prestaties 

Dankzij geavanceerde accutechnologie en efficiëntere motorprestaties haalt de iX een actieradius tot 701 kilometer (WLTP). ‘BMW heeft hierin een grote stap gezet. De actieradius blijft een veelgehoorde zorg, terwijl de meeste bestuurders in de praktijk zelden de volledige capaciteit benutten. En als dat wel nodig is, zoals tijdens een vakantie, zorgt het slimme navigatiesysteem van BMW ervoor dat je volledig wordt ontzorgd. Wanneer je bijvoorbeeld Berlijn als bestemming invoert, berekent het systeem automatisch de optimale laadstops en adviseert het de best beschikbare laadmogelijkheden. Dit systeem is zelfs zo geavanceerd dat de accu vooraf wordt opgewarmd, zodat je met de hoogste laadsnelheid kunt laden en binnen bijvoorbeeld twaalf minuten weer onderweg bent.’ 

Heldere informatievoorziening speelt hierin een cruciale rol, benadrukt Van Dam. ‘Niet iedereen is bekend met alle voordelen van elektrisch rijden. Zodra ze het ervaren, ontdekken ze de mogelijkheden die het biedt. De ontwikkelingen gaan razendsnel en het is belangrijk dat bestuurders hierover goed geïnformeerd worden.’ 

Woonkamer op wielen 

Doordat de iX vanaf het begin als elektrische auto is ontworpen, profiteert hij van een ruim interieur. ‘Ontwerpers hebben geen rekening hoeven houden met een aandrijfas, versnellingsbak, benzinetank of brandstofmotor, wat resulteert in aanzienlijk meer binnenruimte. Dat wordt extra benadrukt door de vlakke vloer bij de passagiers achter. De achterbank heeft een loungeachtige setting, waardoor het achterin bijna voelt alsof je op de bank in je eigen woonkamer zit. Voorin is het interieur ruimtelijk en minimalistisch ingericht, zonder overbodige knoppen.’ Daarbij is de iX nu voor het eerst leverbaar met sportstoelen, die niet alleen extra ondersteuning bieden, maar ook het zitcomfort naar een hoger niveau tillen. Alles is zo efficiënt mogelijk ontworpen, zodat je volop ruimte ervaart zonder in te leveren op de typische BMW-rijervaring.  

De BMW iX is niet alleen technisch vernieuwd, maar heeft ook een uiterlijke metamorfose ondergaan die zorgt voor een herkenbaar design. ‘Hij heeft een duidelijke upgrade gekregen, met onder andere nieuwe koplampen die we waarschijnlijk ook in de Neue Klasse gaan terugzien.’ De voorzijde is voorzien van een vernieuwde nierengrille, wat het iconische BMW-karakter versterkt. ‘Qua uitstraling is hij weer een stap verder. De luchtinlaten aan de voorkant geven hem een brede en solide look. Het is een luxe SUV, wat hem zeer geschikt maakt voor gezinnen.’ 

Voor wie een extra sportieve uitstraling wil, is de iX nu voor het eerst leverbaar met een M Sportpakket. Dit pakket geeft de auto het kenmerkende dynamische BMW design, met typische M-accenten die zijn sportieve karakter benadrukken. Uniek in zijn segment is daarnaast het trekgewicht van 2500 kg, iets wat je zelden ziet bij elektrische SUV’s. Al met al blijft het een echte BMW: ruim, dynamisch en sportief. 

Slimme technologie met Shy Tech 

Niet alleen het design is onmiskenbaar BMW, ook de technologische innovaties aan boord tillen de rijervaring naar een hoger niveau. Een van de meest opvallende ontwikkelingen binnen de BMW iX is Shy Tech: geavanceerde technologie die subtiel geïntegreerd is en pas zichtbaar wordt wanneer je het nodig hebt. Denk aan verborgen luidsprekers in de hoofdsteunen en rugleuningen, minimalistisch ontworpen en elektrisch aangedreven sloten die subtiel oplichten bij gebruik en een onzichtbaar geïntegreerde radarsensor in de nierengrille. Deze innovaties zorgen niet alleen voor een strak en modern interieur, maar verhogen ook het gebruiksgemak en de beleving tijdens het rijden. 

Een andere innovatieve feature is de Digital Key. Voor het eerst levert BMW een model met slechts één fysieke sleutel, waarbij de smartphone de rol van hoofdsleutel overneemt. Dit biedt extra gemak: zodra je bij de auto komt, ontgrendelt hij automatisch en kun je direct instappen. Bovendien kan de digitale sleutel eenvoudig en discreet worden gedeeld met gezinsleden of collega’s. 

Drie krachtige varianten 

De vernieuwde iX is verkrijgbaar in drie krachtige varianten: de xDrive45, xDrive60 en M70 xDrive. ‘De M70 onderscheidt zich door zijn sportieve uitstraling en indrukwekkende rijprestaties. De xDrive60 biedt de grootste actieradius en is ideaal voor bestuurders die maximaal comfort en lange afstanden willen combineren. De xDrive45 is de meest efficiënte keuze en biedt een uitstekende balans tussen prestaties, luxe en bereik.’ 

Zelf ervaren? Maak een proefrit 

Met een actieradius tot 701 kilometer, een indrukwekkende laadsnelheid en een reeks innovatieve technologieën biedt de vernieuwde BMW iX een ongeëvenaarde rijervaring. Of je nu lange afstanden rijdt, dagelijks in stadsverkeer navigeert of optimaal comfort en luxe zoekt, deze BMW biedt het allemaal. ‘Het is een auto die alle boxen afvinkt: hij is ruim, sportief en efficiënt. Je merkt dat BMW overal goed over na heeft gedacht.’

De BMW iX is nu verkrijgbaar. Wil je zelf ervaren hoe de BMW iX rijdt? Ontdek welke variant bij jou past en maak een proefrit bij de BMW-dealer bij jou in de buurt. Vanaf 19 april staat de nieuwe BMW iX in de showrooms.

Deel op social media