Groei jij organisch of via een buy-and-buildstrategie met private equity?
Groeien en innoveren om nét die stap voor te blijven op de concurrentie: daarvoor moet je als ondernemer voortdurend keuzes maken. Blijf je organisch groeien of ga je voor een buy-and-buildstrategie met een kapitaalinjectie via private equity? Elke keuze heeft zijn impact, vooral als het gaat om cultuur en systemen bij opschaling.
In een markt die snel verandert, is het cruciaal om vooruit te denken. De vraag van klanten en opdrachtgevers evolueert en ze eisen steeds meer: scherpere prijzen door schaalvergroting en een betere product-market fit met bredere services en hogere kwaliteit. Om voorop te blijven lopen, is het van belang om effectief in te spelen op deze veranderende behoeften. Dat ziet ook Jerry Remmers, medeoprichter van full service agency Loyals Groep. ‘Je moet nu verder kijken dan je huidige aanbod om te kunnen inspelen op de veranderende klantbehoeften.’
Dit vraagt om strategische keuzes en een heroverweging van je diensten. Groei vereist kapitaal, iets wat niet altijd direct beschikbaar is. Zonder vreemd vermogen is het lastig om een nieuwe business op te zetten. Private equity kan hier een uitkomst bieden door kapitaal beschikbaar te maken. Je kunt organisch groeien door marktpenetratie of uitbreiding van je diensten. Een andere route is een buy-andbuildstrategie om snel op te schalen door gerichte overnames.
Uitbreiden met buy and build
Een buy-and-buildstrategie kan krachtige synergieën creëren, maar gaat ook gepaard met complexe uitdagingen. Met name bij de integratie van verschillende bedrijven die gaan samenwerken. Remmers ziet een aantal knelpunten vaak terugkomen. ‘Ten eerste ontbreekt er vaak strategische samenhang met een duidelijke en overkoepelende strategie en visie. Dit leidt tot een gefragmenteerde organisatie zonder eenheid in missie en doelstellingen. Ten tweede zien we vaak ongecoördineerde systemen met een gebrek aan inzicht wie op welke manier bijdraagt. Dit leidt tot inefficiënte werkmethoden, gebrek aan transparante bedrijfsdata en slechte klantervaringen. Ten slotte wordt integratie vaak bemoeilijkt door verschillen in bedrijfs- en merkculturen. Dit veroorzaakt wrijving wat op den duur leidt tot verminderde motivatie, verhoogd personeelsverloop en uiteindelijk stagnatie van de beoogde groei. Deze drie elementen moeten stevig staan en in harmonie werken. Als ze elkaar niet ondersteunen, dan heb je de ingrediënten voor een perfecte storm.’
Solide strategische visie
Te vaak worden systemen of innovaties nog geïmplementeerd vanuit controle en financiële overwegingen om sneller te groeien, maar deze wijzingen moeten ondersteund worden door een solide strategische visie die gericht is op het optimaliseren van je product-market fit en het versterken van je marktpositie. Een veelvoorkomende valkuil is het negeren van het perspectief van medewerkers die de kwaliteit aan de klant moeten leveren. Dit leidt tot ontevreden klanten en mislukte systeemintegraties, wat de groei juist ondermijnt.
Loyals Groep: full service groeipartner
‘Bij Loyals Groep hebben we die groei-uitdagingen zelf doorleefd. Van oorsprong zijn we begonnen als web- en applicatieclub, maar zagen al snel dat groeiende mkb-bedrijven meer nodig hebben: een heldere strategie, een sterk merk, de juiste digitale producten én passende marketinginstrumenten’, zegt Remmers. ‘Door onze eigen buy-and-buildstrategie hebben we zeven specialistische bureau’s samengevoegd en zijn we uitgegroeid tot een full service agency om ondernemend Nederland vooruit te helpen. Zo combineren we onze passie voor ondernemerschap met de expertise die nodig is om bedrijven succesvol te laten groeien. Onze diensten omvatten een compleet pakket van strategie, merkontwikkeling, marketing, digitale producten en data-automatisering. Dit zijn de ingrediënten om de uitdagingen van groei aan te pakken en doelstellingen te behalen.
Onze kracht ligt in onze ervaring en ons vermogen om jouw uitdagingen om te zetten in kansen. We zijn zelf ondernemers en hebben dezelfde uitdagingen meegemaakt, lessen geleerd en successen behaald. En die kennis zetten we in om andere ondernemers vooruit te helpen. Als trotse partner van FD Gazellen, begrijpen we als geen ander wat nodig is om duurzame groei te realiseren.’
AI inspiratie events
AI biedt enorme kansen op gebied en innovatie. Loyals Groep heeft meerdere bedrijven geholpen bij de integratie ervan in werkprocessen, om te verslimmen en te versnellen. In inspiratie events neemt Loyals Groep ondernemers mee in dit landschap. Het bureau deelt inzichten, recente ontwikkelingen en biedt praktische handvatten om in elke afdeling van de organisatie aan de slag te gaan met procesoptimalisatie.
Luister ook naar de Ondernemersbloed Podcast
Elke ondernemer heeft zijn eigen unieke reis. In de podcast Ondernemersbloed deelt LoyalsGroep maandelijks de verhalen van andere ondernemers. Jerry Remmers en Youri Lieberton, beide oprichters van Loyals Groep, geven ondernemers uit verschillende branches een podium om hun successen en de uitdagingen die ze hebben overwonnen te delen. Het is dé podcast voor ondernemers die willen leren van de ervaringen van anderen, zowel de goede als de minder goede.