Direct naar de content
Dit artikel wordt u aangeboden door Payt
De redactie van Het Financieele Dagblad draagt voor deze inhoud geen verantwoordelijkheid.

Een lastige balanceeract voor de horeca- en recreatiebranche

Personeelskrapte, hogere kosten, coronaschulden en voorzichtige klanten. Het zijn de voornaamste uitdagingen waar bedrijven in de horeca en recreatie momenteel mee te maken hebben. Grote vraag: gaat deze moeilijke situatie tot een faillissementsgolf leiden? 

Nadat hij eind 2019 stage had gelopen bij ABN AMRO ging Ward van der Stee begin 2020 voor die bank als sectoranalist aan de slag. De focus lag daarbij onder andere op de horeca-en recreatiebranche. Na twee weken dienstverband brak de coronacrisis uit. Vanaf dat moment deed hij zijn analistenwerk vanaf huis. ‘Daar had ik toen wel meteen genoeg te doen’, blikt hij terug. ‘Zoals algemeen bekend was de horeca een van de sectoren die het snelst en het hardst werd geraakt. Zij moesten gedwongen hun deuren sluiten en hun omzet viel direct naar nul. En ik weet nog goed hoe groot de onzekerheid destijds was dat veel van die bedrijven failliet zouden gaan. Maar zoals we allemaal weten, liep het anders. De overheid greep in door steun te verstrekken. Daardoor hebben de meeste horecabedrijven die lastige periode overleefd. Alleen zitten we inmiddels in een fase waarin de nog verschuldigde bedragen toch echt moeten worden terugbetaald. De overheid geeft bedrijven een laatste kans en neemt nu ook deurwaarders in de hand.’ 

Stapeling van problemen 

Ondanks de vele voorspellingen waarin een grote faillissementengolf wordt geschetst –  waarbij ook veel horecabedrijven hun deuren definitief zouden sluiten – is die golf er tot dusver niet gekomen. Sterker nog: het aantal faillissementen lag de afgelopen twee jaar lager dan in de jaren voor de coronacrisis. Maar inmiddels ziet het plaatje er toch echt een stuk minder rooskleurig uit, ziet ook Van der Stee: ‘De horecasector heeft met flink wat problemen te maken, waardoor dit een lastige tijd voor die bedrijven is. Maar waar we ons aan de ene kant zorgen maken, zitten aan de andere kant de bestedingen binnen de horeca best op een hoog niveau zitten. Daarbij zien we wel dat er om personeel gevochten wordt. Die personeelskrapte zorgt er momenteel zelfs voor dat veel goedlopende horecabedrijven niet in staat zijn om verder te groeien. Dat is dus een groot probleem. Wat dat betreft zou het voor de gezondheid van die branche niet eens zo slecht zijn als het faillissementspercentage weer op het niveau van voor de coronacrisis komt en er weer meer personeel beschikbaar komt.’ 

Financiële Barometer

Via software in de cloud automatiseert Payt het debiteurenbeheer van organisaties. Hierdoor wordt het betalingsgedrag van debiteuren aanzienlijk verbeterd en hebben organisaties meer zekerheid over hun cashflow. Maar hoe is het eigenlijk gesteld met de betaalmoraal van de Nederlandse bedrijven? Data van Payt kan hier inzicht in geven. In de Financiële Barometer, een reeks van negen advertorials op FD.nl en een serie van twee podcastafleveringen, vertellen experts uit negen verschillende branches wat de ontwikkelingen binnen hun branche zijn.

Het juiste evenwicht 

Maar de horecabranche worstelt niet alleen met de personeelskrapte. Er spelen ook andere problemen. De hogere inflatie bijvoorbeeld en de daarmee gepaard gaande lagere koopkracht van klanten. En door die inflatie zijn ook de huurbedragen voor vastgoed gestegen, merkt Van der Stee op. ‘Het lukt horecabedrijven voor een deel om hun gestegen kosten door te berekenen aan hun klanten. Daarbij nemen ze wel vaak genoegen met een wat lagere brutomarge. Té hoge prijzen kunnen namelijk tot een volumedaling leiden, en dan komt zo’n horecabedrijf alsnog in de problemen. Het is dus zaak om het juiste evenwicht te vinden. Daarbij moet er ook goed worden gekeken naar manieren om energie te besparen en voedselverspilling te voorkomen. En digitale tools, zoals het gebruik van een QR-code bij bestellingen, kunnen weer helpen om het beschikbare personeel zo efficiënt mogelijk in te kunnen zetten.’ 

Download gratis het whitepaper De Financiële Barometer: Het betaalgedrag in de horeca- en recreatiebranche

Meer informatie? Download gratis het whitepaper en ontdek het betaalgedrag in de horeca- en recreatiebranche, hoe dit zich verhoudt tot die van andere Payt-klanten en hoe Payt het betaalgedrag in uw branche verbetert.

Pretparken, musea, bioscopen en sportclubs 

En de recreatiebranche? Daar heeft Van der Stee wat minder zicht op omdat de betalingen voor pretparken en musea vaak via derden verlopen, waarbij hij op basis van de data die wel beschikbaar is voorzichtig concludeert dat de bestedingen daar inmiddels weer op het niveau van 2019 lijken te komen. ‘Datzelfde geldt voor sportclubs. Maar bij bioscopen ziet het plaatje er toch wat minder goed uit: hoewel de afgelopen zomer dankzij twee kaskrakers – Barbie en Oppenheimer – zeer succesvol was, blijft het jaarlijkse bestedingsniveau in bioscopen nog steeds rond de 80 tot 85 procent hangen van hoe het voor de coronacrisis was.’ 

Het belang van een goed overzicht 

Gezien de brede problematiek waar de horeca- en recreatiebranche momenteel mee te maken heeft, is het des te belangrijker dat die bedrijven hun financiën goed op orde hebben. En dat begint met een goed overzicht van openstaande facturen en de betaalmoraal van debiteuren. Sander Kamstra, oprichter en directeur van Payt, een bedrijf dat een geautomatiseerde oplossing voor debiteurenbeheer aanbiedt, ziet dat de ontwikkelingen binnen de horeca- en recreatiebranche duidelijk afwijken van die bij andere branches. ‘Om te beginnen valt op dat de betalingstermijnen flink oplopen. Zo ook de incassokosten. Maar als we vervolgens kijken over welke percentages het gaat, dan blijkt dat nog heel beperkt te zijn. Dat brengt mij tot de conclusie dat er binnen de bewuste branche voorlopig nog maar enkele bedrijven zijn die voor problemen zorgen. Maar dan wel meteen heel grote problemen.’ 

Afspraken maken 

Bij Gio Coffee, een koffieleverancier die ook koffiemachines verhuurt, houden ze de situatie ook goed in de gaten. Sjoerd Keer, algemeen directeur: ‘Ons klantenbestand is zeer divers, waarbij we ook klanten hebben binnen de ‘soft horeca’. Het gaat dan bijvoorbeeld over sportscholen. En dat is precies de categorie bedrijven die door corona als eerste dicht moesten en als laatste weer open mochten. Met sportscholen die koffiemachines van ons huren, hebben we toen vrij snel afspraken gemaakt, bijvoorbeeld om tijdelijk de huurovereenkomst te bevriezen.’ 

Aangescherpte condities 

Inmiddels draaien de sportscholen weer volop en gaan daar ook flink wat kopjes koffie over de toonbank. Maar gezien de reuring op de markt heeft Gio Coffee eerder dit jaar besloten om de onboarding van nieuwe klanten anders aan te pakken. ‘We hebben voor de zekerheid onze condities wat aangescherpt’, licht Keer toe. ‘Niet omdat we op dit moment al een stijging zien in het aantal klanten met betalingsproblemen, maar gezien de voorspellingen hebben we alvast wat voorzorgsmaatregelen genomen.’ 

‘Heel verstandig’,  vindt Kamstra. ‘Door strenger te zijn aan de poort, kun je straks problemen voorkomen. Daarbij is het op dit moment ook af te raden om verzamelfacturen met hoge bedragen te sturen. Deze tijd vraagt om snellere facturering. Dus meer facturen met kleinere bedragen. Als het dan op een gegeven moment misgaat, heb je, als het goed is, in ieder geval een deel van de verschuldigde bedragen al binnen.’ 

Een goed en actueel debiteurenoverzicht is daarbij essentieel, benadrukt Keer. ‘Om snel op nieuwe situaties in te kunnen spelen heb ik honderd procent betrouwbare informatie nodig. En dat was begin dit jaar voor ons dan ook de allerbelangrijkste reden om op Payt over te stappen.’