Digitale innovatie én persoonlijk contact: sleutels voor moderne asset servicing
In de snelkookpan van maatschappelijke ontwikkelingen, nieuwe regels, digitalisering, rapportageverplichtingen en datamanagement staan institutionele beleggers voor grote dilemma’s. Hoe kunnen zij compliant en in controle blijven? En welke rol kunnen lokale partners daarin spelen? Een verkenning.
De verantwoordelijkheden voor institutionele beleggers zijn de afgelopen jaren flink toegenomen. Waar beleggingsportefeuilles vroeger relatief overzichtelijk en liquide waren, zijn die tegenwoordig veel gevarieerder. Een portefeuille bestaat naast de vertrouwde aandelen, obligaties en valuta steeds vaker ook uit vastgoed, hypotheken, private equity en niet te vergeten real assets. Een breed scala aan vermogensbestanddelen, gekozen met het oog op optimale spreiding, duurzaamheid, stabiliteit en rendement tegen minimale risico-exposure.
DORA, CSDR en SFDR
Met de variatie in de portefeuille groeit ook het werk als het gaat om beheer en rapportage. Het creëren van overzicht, waarderen, beheren, monitoren en rapporteren van zo’n rijke schakering aan assets vergt meer tijd en aandacht dan – zeg – tien jaar geleden. Het bieden van inzicht in waarde, rendementen en risico’s aan toezichthouders, klanten en deelnemers vereist een diepgaande en betrouwbare data-analyse. Daarnaast spelen twee ontwikkelingen die het werk voor beleggers nog intensiever maken.
Allereerst moeten ze vanwege de sterk toegenomen controle en wet- en regelgeving veel gedetailleerder administreren en rapporteren – denk onder meer aan de invoering van richtlijnen als DORA (Digital Operational Resilience Act), CSDR (Corporate Sustainability Reporting Directive) en SFDR (Sustainable Finance Disclosure Regulation). Voor pensioenfondsen komt daar de Wet toekomst pensioenen (Wtp) bij. Al die nieuwe regels vragen om steeds uitgebreidere data, rapportages en doorlopende compliance.
Ten tweede moet die verslaglegging ook steeds frequenter gebeuren. Was dat voorheen meestal jaarlijks of per kwartaal, inmiddels is dat in veel gevallen al maandelijks en in sommige gevallen liefst zelfs real time – zoals mogelijk straks bij het persoonlijke pensioenpotje van deelnemers onder de nieuwe Wet toekomst pensioenen (Wtp).
Onmisbare asset servicers
In dit krachtenveld van belangen en verplichtingen spelen assetbeheerders of zogeheten custodians een sleutelrol. Dit zijn betrouwbare, neutrale partijen die de assets waarin hun klanten beleggen bewaren, afgescheiden van hun eigen balans. ‘Bewaarders van de pot met goud’, worden zij sterk versimpeld wel genoemd. Vanouds schakelden institutionele beleggers deze externe asset servicers voornamelijk in om hun beleggingen te beheren en te bewaken. Maar door de toenemende regel- en rapportagedruk is de rol van deze externe dienstverleners de laatste jaren fors uitgebreid: zij bieden steeds meer ondersteunende services en oplossingen, met name als het gaat om het ontsluiten van benodigde data ten behoeve van rapportage en compliance.
Dataflow en rapportage ontzorgen
Frans Hofkens, Head Business Development bij asset servicer CACEIS Nederland, herkent die ontwikkeling: ‘Grote institutionele beleggers zoals pensioenfondsen, verzekeraars en vermogensbeheerders staan voor enorme uitdagingen. De druk op hun compliance groeit, terwijl ze tegelijkertijd moeten blijven presteren en steeds leaner moeten werken. Vergeleken met pakweg tien jaar geleden is die druk bij benadering verdubbeld. Partijen zoals wij pakken die rol op. Wij verzorgen voor institutionele beleggers steeds vaker ook de gehele ontsluiting van alle benodigde assetdata en rapportages. Inclusief transparante verslaglegging over de waardeontwikkeling van alle publieke en private assets. En niet te vergeten de duurzaamheidsrapportages, rendements- en risico-overzichten.’
Een logische ontwikkeling, vindt Hofkens. ‘Wij kunnen dat doorgaans efficiënter en beter dan de beleggers zelf. Door de rapportagetaken en -verplichtingen toe te vertrouwen aan een onafhankelijke partij kunnen vermogensbeheerders zoals pensioenfondsen, verzekeraars en andere institutionele beleggers zich optimaal focussen op hun kerntaken. En blijven ze met minimale effort toch in control.’
Intelligente data-oplossingen
Technologie en innovatie spelen in het beheer de laatste jaren een steeds grotere rol. Daarom investeren deze externe beheerders voortdurend in nieuwe digitale oplossingen om hun klanten te ondersteunen. Dat gaat verder dan alleen compliance; klanten verwachten tevens intelligente dataoplossingen die hen helpen om hun prestaties te verbeteren en tegelijkertijd de regeldruk het hoofd te bieden. CACEIS heeft daarin grote stappen gezet. Hofkens: ‘We hebben geïnvesteerd in een breed scala aan digitale oplossingen die onze klanten in staat stellen om sneller en beter inzicht te krijgen in hun beleggingsportefeuilles. Een goed voorbeeld hiervan is de toegenomen vraag naar ESG-rapportages. Steeds meer beleggers en hun klanten of deelnemers willen weten hoe hun portefeuilles scoren op duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Wij bieden hen tools die deze informatie inzichtelijk maken en helpen bij de rapportages die toezichthouders zoals de AFM en DNB eisen.’
Vertrouwen als sleutel
In een onzekere wereld moeten institutionele beleggers blind kunnen vertrouwen op hun dienstverleners. Dit vertrouwen wordt niet alleen opgebouwd door goede prestaties, maar ook door transparantie en proactiviteit, benadrukt Hofkens. ‘Onze klanten hebben te maken met enorme verantwoordelijkheden. Of het nu gaat om het beheren van miljarden euro’s aan pensioenfondsen of het garanderen van de solvabiliteit van verzekeraars, zij moeten kunnen vertrouwen op de juistheid van de data die wij hen leveren. Dat betekent dat wij niet alleen de juiste technische oplossingen moeten bieden, maar dat we ook betrouwbaar moeten zijn in onze communicatie en dienstverlening.’
Proactiviteit
Een goede persoonlijke klantrelatie is daarvoor essentieel, benadrukt Vincent Nahon. Als Head Client Management bij CACEIS Nederland leidt hij een team van achttien client coverage managers en is verantwoordelijk voor het onderhouden van de relatie met meer dan driehonderd institutionele klanten. ‘Wij fungeren als de schakel tussen onze klanten en onze organisatie’, legt hij uit. ‘Onze focus ligt op het verbeteren van klanttevredenheid. Dit betekent dat we niet alleen reageren op vragen, maar proactief zoeken naar oplossingen voor problemen die zich nog niet eens hebben voorgedaan.’
Persoonlijke klantrelatie
Volgens Nahon is het essentieel dat de klant zich gehoord weet, zeker gezien het specialistische karakter van het werk en de zware verplichtingen (en mogelijke sancties) die er de afgelopen jaren bij zijn gekomen. ‘Institutionele beleggers hebben grote behoefte aan een partner die ze begrijpt, met ze meedenkt en liefst steeds een stap vooruit is in het bieden van praktische oplossingen en diensten’, zegt hij. ‘Daarom investeren we niet alleen veel tijd in het volgen en kennen van de wet- en regelgeving en in nieuwe maatoplossingen daarvoor, maar vooral ook in de relatie met onze klanten. Zodat we hun uitdagingen en doelen kennen, en daar de grootste toegevoegde waarde kunnen leveren.’
Internationale kracht, lokale aanwezigheid
De sterke opkomst van digitale services lijkt in tegenspraak met de eveneens groeiende behoefte aan persoonlijk contact, onderling begrip en vertrouwen – absolute voorwaarden om het voortdurende spel van beleggen, beheren en rapporteren samen goed te kunnen spelen. Nahon: ‘Hoe meer de dienstverlening digitaal verloopt, hoe belangrijker een sterke persoonlijke relatie is tussen de klant en diens assetbeheerder. Je moet elkaar blind kunnen vertrouwen. Je kunt de kracht van digitale oplossingen en internationale expertise alleen goed toepassen als je die combineert met persoonlijk contact en de diepgaande kennis van de lokale markt en cultuur.’
Menselijke maat
Bij CACEIS Nederland heeft Nahon die optimale balans gevonden tussen digitale efficiency en internationale expertise enerzijds, en persoonlijk contact en een diepe klantrelatie anderzijds: ‘Wij zijn als onderdeel van Crédit Agricole een grote internationale partij, maar hebben hier wel 350 specialisten die de lokale markt door en door kennen. Dit stelt ons in staat om klanten niet alleen technisch te ondersteunen, maar hen ook te helpen bij het begrijpen van de lokale regelgeving en marktontwikkelingen.’ Deze combinatie van technologie en persoonlijke aandacht bepaalt de kracht van de dienstverlening. ‘Technologie is belangrijk, maar zonder de menselijke maat verliest die zijn waarde’, vat Nahon samen. ‘Voor beleggers is het cruciaal dat wij naast hen staan, dat zij ons kennen en vertrouwen en dat we elkaar altijd perfect verstaan – letterlijk en figuurlijk.’
Partnerschap
Een duidelijke trend in de financiële sector is de groeiende behoefte aan partnerschap. Institutionele beleggers zijn zich steeds meer bewust van de voordelen van het uitbesteden van niet-kernactiviteiten aan gespecialiseerde partijen. Dit stelt hen in staat om zich te focussen op hun kerntaken en hun eigen prestaties te verbeteren. Hofkens ziet deze trend ook: ‘Onze klanten beseffen dat ze niet alles zelf kunnen doen. Door samen te werken met gespecialiseerde dienstverleners kunnen ze efficiënter werken en tegelijkertijd hun organisatie optimaliseren en bijvoorbeeld hun compliance verbeteren. Dit geldt vooral voor sectoren waar de regeldruk toeneemt, zoals de pensioensector en verzekeringsbranche. Wij bieden oplossingen die hen helpen om aan de steeds strengere regelgeving te voldoen en tegelijkertijd ruimte te creëren voor groei.’
Toekomst
Nahon onderschrijft dat. Ook hij ziet in zijn werkpraktijk bij zijn klanten de grote voordelen van partnerships. ‘Als client manager ben ik voortdurend in gesprek met onze klanten over hun veranderende behoeften. Wat wij steeds vaker zien, is dat klanten niet alleen op zoek zijn naar een leverancier van diensten, maar naar een partner die hen op lange termijn kan ondersteunen. Dat betekent dat wij niet alleen reactief moeten zijn, maar proactief moeten meedenken over de uitdagingen van morgen.’
Hofkens sluit af: ‘Wij willen dé partner zijn voor institutionele beleggers, niet alleen door ze te helpen met hun huidige uitdagingen, maar door samen met hen te bouwen aan een toekomst waarin zij kunnen blijven groeien. Dit betekent dat wij blijven investeren in technologie, maar vooral dat wij blijven luisteren naar onze klanten, en pasklare oplossingen bieden voor al hun specialistische behoeften.’
Frans Hofkens en Vincent Nahon
Frans Hofkens en Vincent Nahon van CACEIS Nederland hebben beiden vele tientallen jaren ervaring in het bankwezen, asset servicing, klantadvies en relatiebeheer. Hofkens gaat als Head Business Development voorop in de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten voor de ruim driehonderd institutionele beleggers die CACEIS Nederland bedient, in een steeds complexer wordende markt. Zijn collega Vincent Nahon is als Head Client Management verantwoordelijk voor het onderhouden van de relaties met alle klanten van de nationale vestiging. Samen zorgen zij ervoor dat CACEIS in alle rapportages en services voldoet aan de steeds strengere regelgeving en dat klanten toegang hebben tot de juiste oplossingen om compliant te blijven én te kunnen groeien.