6 veelgestelde vragen over vermogensbeheer
In 2024 bereikte het totaal belegde vermogen van Nederlandse huishoudens een recordhoogte, zo constateerde De Nederlandsche Bank. De afgelopen jaren zijn steeds meer Nederlanders gaan beleggen en een deel daarvan geeft dat uit handen aan experts, zien ook vermogensbeheerders Mark Jelten en Jelma Wiersma van ABN AMRO. Dit zijn zes veelgestelde vragen die zij krijgen over vermogensbeheer.
1. Waarom zou ik beleggen uit handen geven?
Sommige mensen vinden het leuk om zelf met hun beleggingen bezig te zijn, anderen laten het liever aan experts over. Wat zijn de meest gehoorde redenen voor het laatste? Jelten deelt zijn ervaring uit gesprekken: ‘Klanten noemen vaak een combinatie van te weinig tijd en onvoldoende kennis. En dat ze een beter resultaat verwachten te behalen als ze het aan professionals overlaten.’ Wiersma vult aan: ‘Daarnaast kan vermogensbeheer een gerust gevoel geven, want u weet zeker dat uw portefeuille aansluit bij uw persoonlijke situatie, met een risico dat bij u past. Verder hoeft u niet zelf te beslissen hoe u uw vermogen belegt en kunt u dus niet in de verleiding komen om te handelen op basis van emotie.’
2. Hoe persoonlijk is vermogensbeheer?
Is vermogensbeheer wel echt maatwerk, precies op u afgestemd? Jelten: ‘Wij kunnen ons werk als vermogensbeheerder alleen goed doen als we weten wie onze klanten zijn. Wat zijn hun wensen? Welk risico willen ze lopen? En welke doelen streven ze met hun vermogen na? Wilt u bijvoorbeeld uw pensioen aanvullen vanuit vermogen of een deel van de hypotheek aflossen? We gaan dus eerst uitgebreid in gesprek: welk doel wilt u behalen op de lange termijn? En welk risico bent u bereid daarvoor te nemen? Op basis van dit gesprek maken we een persoonlijk beleggingsplan. Vervolgens heeft u minimaal eens per jaar een gesprek met uw vermogensbeheerder. Daarin bespreken we samen of uw persoonlijke situatie is gewijzigd, of uw doelen zijn veranderd en of er aanpassingen nodig zijn in het mandaat of het belegde bedrag. En tussendoor zijn de vermogensbeheerders altijd bereikbaar voor vragen. Het is dus heel persoonlijk.’
3. Is vermogensbeheer duur?
Jelten en Wiersma horen vaak dat klanten denken dat vermogensbeheer vast veel duurder is dan zelf beleggen. Jelten legt uit: ‘Uiteraard vraagt de bank een vergoeding voor deze dienstverlening waarbij de klant beleggen geheel uit handen geeft. Maar in de vergelijking met zelf beleggen vergeten klanten nog wel eens het kostentotaalplaatje. Wij maken deze indirecte kosten transparant, zodat de klant goed weet wat de totale kosten zijn. De klant weet dan wat hij of zij aan de bank betaalt en wat hij of zij indirect betaalt aan de beleggingsfondsen die wij in de portefeuille opnemen. Bovendien profiteert de klant binnen vermogensbeheer van schaalvoordelen. Doordat we als ABN AMRO een groot vermogen beheren kunnen we lagere indirecte kosten overeenkomen met de externe beleggingsfondsen die we opnemen in onze portefeuilles. Dat voordeel is voor de klant. Daar komt bij dat we binnen vermogensbeheer toegang hebben tot beleggingsfondsen waar een zelf beleggende klant geen toegang toe heeft.’
4. Weet ik waarin mijn geld wordt belegd?
Uw geld uit handen geven aan experts betekent niet dat u alle controle uit handen geeft. Jelten: ‘U kiest zelf de vorm van vermogensbeheer die bij u past, ook wel mandaat genoemd. Bij ABN AMRO hebben we meerdere mandaten, alle met eigen kenmerken. Zo kunt u kiezen voor meer thematisch beleggen, in technologische ontwikkelingen bijvoorbeeld. In een ander mandaat ligt de focus bijvoorbeeld meer op de impact van uw beleggingen op milieu en maatschappij. U kiest dus wat voor u persoonlijk belangrijk is.’
5. Staat mijn geld vast?
‘Nee, uw geld staat zeker niet vast’, verzekert Wiersma. ‘U blijft flexibel. Als het nodig is, kunt u bijvoorbeeld altijd geld opnemen uit uw portefeuille. Vaak is dat binnen een werkdag geregeld. Om vermogen vrij te maken, worden beleggingen verkocht, dus houd wel rekening met mogelijke marktrisico’s.’ Jelten voegt hieraan toe: ‘U blijft dus flexibel, maar als u kunt, raden we aan om belegd te blijven volgens het persoonlijke beleggingsplan. Om zo binnen de termijn die u heeft gesteld mogelijk uw financiële doelen te halen.’
6. Hoe vaak moet ik met mijn beleggingen bezig zijn?
Als u uw vermogen laat beheren, hoeft u er dan helemaal niet meer naar om te kijken? Of moet u toch de markt volgen en regelmatig uw portefeuille checken? Jelten: ‘Niks moet. Als het u interesseert, kunt u zich verdiepen in de beleggingsstrategie van uw bank en marktontwikkelingen. Bij ABN AMRO kunt u zich bijvoorbeeld dagelijks inlezen in markttrends en krijgt u wekelijks het belangrijkste beursnieuws in uw mail. Maar meestal zie ik dat vermogensbeheerklanten het juist meer van een afstand bekijken en het heerlijk vinden dat ze er niet veel mee bezig hoeven zijn.’ Wiersma vult aan: ‘Hetzelfde geldt voor bijstorten in uw portefeuille, dat doet u zo vaak als u zelf wilt. Bijvoorbeeld elke maand of één keer per jaar nadat we bij het jaargesprek hebben besproken welk vermogen u komend jaar vrij hebt om te beleggen.’
Vermogensbeheer bij ABN AMRO
Het begint met een goed gesprek. Wat zijn uw doelen, past vermogensbeheer bij u? Welk rendement streeft u na en welk risico past bij u? Daarna bespreekt u samen wat voor soort belegger u wilt zijn en welk mandaat (vorm van vermogensbeheer) dus bij u past. ABN AMRO heeft verschillende mandaten. Hecht u bijvoorbeeld veel waarde aan het milieu, de maatschappij en verantwoord ondernemen? Of wilt u liever een mandaat waarbij de focus meer ligt op dividend? Uw vermogensbeheerder helpt u bij de keuze en houdt u op de hoogte van de ontwikkelingen in uw portefeuille. Daarnaast kunt u in overleg uw mandaat en risicoprofiel altijd aanpassen.
Beleggen kent risico’s. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen.
Benieuwd of vermogensbeheer bij u past? Maak kennis met vermogensbeheer bij ABN AMRO.