Zo ziet de effectieve CSR-strategie van CACEIS eruit
Corporate Social Responsibility is een essentieel onderdeel van de bedrijfsstrategie van CACEIS en heeft betrekking op medewerkers, klanten, aandeelhouders en leveranciers. De CSR-strategie van CACEIS is afgestemd op die van moederbedrijf Crédit Agricole. Géraldine Valentini, Group Head ESG/CSR: ‘We benaderen CSR-uitdagingen vanuit verschillende perspectieven.’
Eind 2023 heeft CACEIS stappen ondernomen om haar CSR-beleid steviger te verankeren in de organisatie door de oprichting van een CSR/ESG-afdeling op groepsniveau in Parijs, onder leiding van Géraldine Valentini. Zij rapporteert rechtstreeks aan de Deputy General Manager die verantwoordelijk is voor strategie en innovatie. Met deze strategische stap benadrukt CACEIS haar toewijding aan duurzaamheid en verantwoord ondernemerschap.
De CSR-strategie is gebaseerd op drie pijlers:
I. Klanten ondersteunen met vertrouwen en zekerheid
II. De energie- en milieutransitie bevorderen.
III. Een verantwoordelijke en betrokken werkgever zijn.
Uitdagingen
Op CSR-gebied ondervindt CACEIS een drietal uitdagingen:
- Regelgeving
Een grote uitdaging is het voldoen aan de Europese en lokale regelgeving op het gebied van onder andere duurzame financiering, die voortdurend in ontwikkeling is. De eerste verslagen voor de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), die de Non-Financial Reporting Directive (NFRD) verving en waaraan CACEIS een bijdrage levert, moeten vanaf 2025 worden gepubliceerd. De richtlijn voor duurzaam ondernemen stelt de norm voor niet-financiële verslaglegging en brengt het belang ervan op één lijn met reguliere financiële verslaglegging. - Bevorderen van lage CO₂-footprint
In het kader van de Klimaatakkoorden van Parijs van 2015 heeft Crédit Agricole zich ten doel gesteld om haar CO₂-footprint tegen 2030 met 50 procent te verminderen voor scope 1 (directe emissies gerelateerd aan energieverbruik), scope 2 (indirecte emissies gerelateerd aan energieverbruik) en scope 3 (broeikasgasemissies door reizen, afval, transport, enz.) Hiermee moet de Crédit Agricole Groep tegen 2050 CO₂-neutraal zijn. - Green IT-plan
De asset servicing-sector is sterk afhankelijk van de IT-infrastructuur. Het genereren, opslaan en analyseren van data vereist geavanceerde, stabiele technologie die goed wordt onderhouden en voortdurend wordt geüpgraded. Om de milieu-impact van de IT-infrastructuur te bewaken, heeft CACEIS een ‘Green IT’-plan gelanceerd voor de periode 2023 tot 2025. De vijf kernelementen hiervan zijn: duurzame IT-aankopen, optimalisatie van datacenters, duurzaamheid in softwareontwerpen, API-toegang voor bewaking van de CO₂-footprint en voortdurende professionele ontwikkeling voor IT-personeel.
EcoVadis-certificering
Sinds 2014 werkt CACEIS samen met EcoVadis, marktleider op het gebied van duurzame audits en CSR-beoordelingen. CACEIS ondergaat jaarlijks een vrijwillige beoordeling waarbij de bedrijfsactiviteiten van de groep en die van haar leveranciers worden beoordeeld. De beoordeling kijkt naar 21 verschillende criteria op het gebied van milieu, maatschappij, mensenrechten, ethiek en verantwoord inkopen. Bij de beoordeling in 2023 is CACEIS beloond met een gouden medaille voor haar zakelijke en CSR-activiteiten, met een score van 73 van de 100 punten.
ESG-rapportagediensten
CACEIS houdt zich strikt aan haar ESG-verplichtingen en biedt tegelijkertijd uitgebreide rapportagediensten om klanten te helpen hun eigen ESG-doelstellingen te realiseren en te voldoen aan de bijbehorende wettelijke vereisten. Het ESG & Climate reporting-aanbod van CACEIS is beschikbaar via het OLIS-portaal en via de Connect Store. Het biedt toegang tot niet-financiële gegevens en biedt tools om rapporten te genereren die voldoen aan de wettelijke vereisten.
‘CSR bij CACEIS heeft betrekking op alle interne stakeholders van de groep, maar ook op onze externe partners en leveranciers. Het cross-functionele karakter van de CSR-strategie en het CSR-plan van CACEIS laat zien dat onze groep zich inzet voor de integratie en monitoring van ESG-factoren in al onze bedrijfsonderdelen, en we vragen hetzelfde van onze partners en leveranciers’, zegt Géraldine Valentini.
CACEIS Nederland
In 2021 heeft CACEIS het CSR-beleid van de moedermaatschappij geïmplementeerd in Amsterdam. Dit was een belangrijke stap om de lokale inspanningen te versterken en te structureren. De lokale CSR-commissie bestaat uit leden van verschillende business lines. Deze diversiteit zorgt ervoor dat de CSR-uitdagingen vanuit verschillende perspectieven worden benaderd, wat leidt tot een meer holistische en effectieve aanpak. Elk jaar worden er nieuwe doelen opgesteld, gebaseerd op de drie pijlers van het Credit Agricole-beleid; klanten ondersteunen met vertrouwen en zekerheid, een verantwoordelijke werkgever zijn en de energie- en milieutransitie bevorderen. Deze doelen worden gemonitord tijdens de maandelijkse CSR-vergaderingen. Daarnaast worden de acties en voortgang regelmatig naar de medewerkers gecommuniceerd en worden de medewerkers aangemoedigd om deel te nemen aan verschillende lokale initiatieven. Op deze manier streeft CACEIS ernaar om een positieve impact te maken op zowel haar organisatie als de bredere gemeenschap.’
Processen per pijler
- Klanten ondersteunen met vertrouwen en zekerheid
De belofte klanten te ondersteunen met vertrouwen en zekerheid wordt stevig verankerd in alle werkprocessen en procedures. Nieuwe medewerkers worden vooraf gescreend, krijgen een gedragscode, nemen de bankierseed af en volgen allemaal een CSR-training. Daarnaast krijgen alle medewerkers jaarlijks een aantal verplichte trainingen onder andere op het gebied van compliance, veiligheid en ethiek. Op het gebied van verantwoord beleggingsbeleid biedt CACEIS haar klanten ESG-rapporten. - De energie- en milieutransitie bevorderen
Maatregelen die de energie- en milieutransitie moeten bevorderen zijn talrijk. Zo liggen er op het dak van het kantoor 283 zonnepanelen, wordt alleen CO₂-neutraal papier gebruikt én zo min mogelijk geprint, zijn laadpalen op het parkeerterrein geplaatst, is het leasewagenpark in 2025 volledig elektrisch, wordt koffie geschonken met fairtradebonen, hangt overal in het gebouw en op de gehele parkeerplaats LED-verlichting, is de vloer van de fietsenstalling gemaakt van gerecycled materiaal en wordt er schoongemaakt met uitsluitend biologische middelen. Ook kunnen medewerkers een OV-Business Card krijgen en wordt iedereen geacht de internationale zakenreizen, zover mogelijk, met de trein te reizen. Verder worden leveranciers gescreend op duurzaamheid van materialen en wordt binnen dertig dagen betaald. - Een verantwoordelijke en betrokken werkgever zijn
Een verantwoordelijke en betrokken werkgever zijn komt onder andere terug in het stimuleren van feedback geven en medewerkers de mogelijkheid te bieden zich continu te kunnen ontwikkelen. Maar ook aandacht te schenken aan diversiteit door middel van verschillende initiatieven zoals de ‘Diversiteitsweek’- en maand.
JINC en NL Cares
CACEIS Nederland is een samenwerkingsverband aangegaan met JINC, een organisatie die bedrijven aan scholen koppelt om op die manier scholieren uit een sociaaleconomische achterstand een goede start op de arbeidsmarkt te geven. Dit gebeurt door onder andere sollicitatietrainingen en carrièrecoaching. Tevens heeft CACEIS een samenwerkingsverband met ‘NL Cares’. NL Cares biedt diverse mogelijkheden voor CACEIS om zich in te zetten voor verschillende maatschappelijke doelen. Zo kunnen medewerkers taaltrainingen geven aan niet-Nederlandstaligen, wat hen helpt om beter te integreren in de samenleving. Daarnaast nemen collega’s deel aan activiteiten in bejaardencentra om eenzaamheid onder ouderen tegen te gaan. Voor handige medewerkers met twee rechterhanden zijn er ook tal van mogelijkheden. Denk hierbij aan het opknappen van dierenhokken op een kinderboerderij of het renoveren van slaapzalen in een opvang voor daklozen. Door deze uiteenlopende activiteiten kan CACEIS een brede en positieve impact maken op de gemeenschap. CACEIS moedigt zijn medewerkers aan om actief deel te nemen en zo bij te dragen aan een betere samenleving.