‘Vermogend zijn is mooi, maar daarbij gelukkig zijn is nog veel mooier’
Katja Kok is sinds 2022 de directeur van ING Private Banking & Wealth Management. Haar opdracht: van ING Private Banking de meest geprefereerde en best gewaardeerde vermogensbeheerder maken. En daarbij hanteert Kok bredere definities van begrippen als vermogensbeheer, welvaart en rijkdom. ‘Het zou mooi zijn als we meer voor onze klanten kunnen betekenen dan alleen het financiële rendement.’
Een energieke bankbestuurder, zo kun je Katja Kok het beste omschrijven. In een carrière van bijna 27 jaar verdiende ze ruimschoots haar sporen in private banking. Eerst bij ABN AMRO waar ze in 1997 – net bevallen van haar tweede dochter – begon als marketingconsultant en opklom tot directeur van private bank ABN AMRO MeesPierson. En vanaf 2013 bij Van Lanschot Kempen, waar ze eindigde als CEO van Van Lanschot Kempen Zwitserland. Haar overstap per november 2022 naar ING was voor de gedreven en getalenteerde bestuurster de logische volgende stap naar internationaal niveau. Haar opdracht: ING Private Banking uit laten groeien tot de meest toonaangevende, grootste Private Bank van Nederland.
Want jarenlang had de private banking-afdeling van de een na grootste retailbank van Europa last van het Calimero-effect, zoals Kok het zelf noemt. ‘Private Banking was altijd het kleinere zusje dat in- en extern minder in de spotlights stond.’ In de schaduw van de grote en prominente moeder kreeg het label bij het grote publiek maar moeilijk een eigen profiel. Hoe creëer je dan als specialistische tak – maar met dezelfde voornaam én dezelfde huisstijlkleur – een sterk en herkenbaar eigen imago dat meer klanten aantrekt?
Als directeur van ING Private Banking & Wealth Management ging Kok hiermee aan de slag. Ze verbreedde het aanbod van producten en diensten, stimuleerde de trots van de interne teams en zette de nieuwe positionering in gang. En met succes. Al in haar eerste jaar kreeg ING Private Banking diverse grote onderscheidingen. Met sinds begin 2024 een nieuwe positionering: ‘Het vermogen om verder te kijken dan jezelf’.
Waar komt de nieuwe positionering ‘Het vermogen om verder te kijken dan jezelf’ vandaan?
‘Uit het gevoel dat ik had toen ik voor deze rol gevraagd werd. Ik wilde niet simpelweg hetzelfde kunstje gaan doen voor een grotere organisatie. Ik ben ook op een leeftijd dat ik uit ervaring weet dat rijkdom voor mensen wel wat méér is dan financiële welvaart. Zeker bij de schaalgrootte van ING geeft dat mogelijkheden, maar ook een extra verantwoordelijkheid om daar iets mee te doen en echt relevant te zijn. Het motiveert mij om positieve impact te kunnen maken voor onze klanten en de maatschappij.’
Betekent dit ook een morele verplichting?
‘We zijn zeker niet belerend. Wij zeggen niet: je moet vijf procent van je vermogen aan een goed doel geven. Of: je mag alleen nog maar in een A-label huis wonen. Wij willen wel heel graag het gesprek met onze klanten aan: wat vind je belangrijk, wat wil je met jouw vermogen betekenen, wat wil je nalaten? Dat gaat dus niet alleen over goede doelen steunen of duurzaam beleggen. Hoe leer je je kinderen omgaan met vermogen en wat doe je met je bedrijf? Wij willen klanten helpen om keuzes te maken waarmee ze meer voldoening uit hun vermogen halen. Het zou mooi zijn als we daarmee meer kunnen betekenen dan alleen het rendement onderaan de streep.’
Waarom die focus op de betekenis?
‘Omdat vermogend zijn mooi is, maar daarbij gelukkig zijn nog veel mooier. Onze klanten hebben het op veel manieren al ‘gemaakt’, zij hebben geen bank nodig om over een luxe levensstijl te inspireren of hun status een boost te geven. Als je geld beschouwt als een middel om je dromen waar te maken, gaat het er uiteindelijk vooral om te achterhalen wat die dromen zijn. Vreugde vind je in een vol leven, maar geluk vind je in een betekenisvol leven. Met meer geld kun je ook meer betekenen, meer doen van wat je beweegt. Dus wat wíl je met dat geld? Voor jezelf, je naasten. Als ondernemer maar ook voor de maatschappij en de planeet. Wij zoeken betekenis op deze onderdelen in de gesprekken met onze klanten, omdat we dat zien als de kern van onze dienstverlening.’
Hoe persoonlijk is dat motto voor u?
‘Heel persoonlijk. Ik ben enorm gecharmeerd van de TED-talk van Robert Waldinger, een Amerikaanse psychiater, over een Harvard-onderzoek naar “What makes a good life?”. Uit decennialang onderzoek bleek dat er maar één doorslaggevende factor is voor een gelukkig en gezond leven, namelijk goede connecties met de mensen en de wereld om je heen. Die bepalen je geluk. Daar geloof ik in.’
Privé zet u zich ook in voor War Child en het Nederlands Philharmonisch Orkest. Wat doet u daarvoor?
‘Ik zit bij beide organisaties in de Raad van Toezicht: ik denk mee met de besturen over hun strategie, bedrijfsvoering en de financiële huishouding. Voor War Child zou ik graag ook hulpverleningswerk doen, maar dan zou ik de hele dag lopen huilen. Met al je goede bedoelingen loop je dan alleen maar in de weg. Daarom doe ik wat ik wél goed kan: de cijfers. Het is in mijn ogen niet veel, maar alle beetjes helpen.’
Doet u ook, net als uw 15.000 collega’s in Nederland, elk jaar twee dagen vrijwilligerswerk?
‘Zeker, een fantastisch gebaar vind ik dat van mijn werkgever. Op deze manier wordt alleen in Nederland al elk jaar 240.000 uur vrijwilligerswerk door ING gesponsord. Leuk om te doen en goed voor mij om regelmatig buiten mijn bubbel te komen. Ik leef en werk in een wereld waarin geld en luxe vanzelfsprekend lijken, dan houdt vrijwilligerswerk je stevig met beide benen in de realiteit. Ik ga bijvoorbeeld ook klaverjassen met bejaarden. Op de middelbare school was ik klaverjaskampioen en ben daar nogal fanatiek in. Of dat voor die ouderen ook heel leuk is, weet ik eerlijk gezegd niet, haha.’
Zien jullie de vraag naar beleggen met impact al veranderen?
‘Wat ik zie veranderen is de jongere generatie. Jonge sporters, influencers, maar ook gewoon mijn eigen kinderen. Die hoeven niet meer zelf een auto te hebben. Die zijn veel meer begaan met de planeet en de toekomst daarvan. Dat hoor ik ook terug in klantgesprekken: daar vraagt de nieuwe generatie kritisch door op zaken als duurzaamheid en impact, en kiest daar ook bewust voor. Dat is echt een groot verschil.’
Waarin is ING Private Banking anders dan andere grote private banks?
‘Met onze roots in NMB Bank en de Postbank zijn we als ING historisch dé bank voor ondernemers. Bovendien lopen we als digitale bank voorop, we zijn super innovatief en echt voor iedereen in Nederland. En we hebben het grootste internationale netwerk – dat alles staat ook in dienst van private banking. Dat vind ik heel mooi aan ING, het is de bank voor iedereen. Dat vertaalt zich door. Waar andere private banks vrij exclusief zijn, zijn wij juist heel inclusief. Niet elitair maar toegankelijk. Wij zijn er voor de ondernemer en de professional, voor de onderneming, voor de familie, én voor de volgende generatie.’ De constante in private banking is dat klanten van alle leeftijden deskundig advies willen van iemand die hen goed kent en die ze vertrouwen.’
ING is digitaal sterk. In hoeverre hoort AI-gebruik daar ook bij?
‘We gebruiken het al op allerlei manieren. Laatst hebben we een klein onderzoekje gedaan naar de klantervaringen met onze chatbot. Daaruit bleek dat zeventig procent van de klanten de chatbot prettiger vond dan menselijke chats – empathischer zelfs! Dat verraste ons ook. Wat bleek: waar onze menselijke chatters door drukte soms kort van stof waren, kon de chatbot alle tijd nemen om rustig te luisteren en te reageren. Daarnaast gebruiken we AI in onze klantenservice processen en voor het vertalen van teksten zoals beleggingscondities. Nog niet voor onze beleggingskeuzes trouwens, mocht je dat willen weten. Daar hebben we onze jarenlange outperformance te danken aan Bob Homan (Hoofd ING Investment Office, red.) met zijn team, die zijn daar toch echt nog onverslagen het beste in.’
Welke andere innovaties zitten er in het vat?
‘We breiden de app verder uit, als het portaal voor alles wat je als klant wilt weten of regelen. We gaan daar onder meer nieuwe mogelijkheden toevoegen voor private banking, zoals een rechtstreekse chat met je relatiemanager. Ook complexere producten willen we mogelijk maken via de app, zoals een lening afsluiten. Op het gebied van beleggen hebben we onlangs een voor Nederland uniek aanbod aan Private Markets oplossingen geïntroduceerd. Deze omvatten niet-beursgenoteerde beleggingen met een langetermijnfocus, met veel voordelen ten opzichte van de traditionele private equity fondsen zoals een lage instapdrempel, semi-liquiditeit, directe investeringen en lage kosten. Dit aanbod breiden we verder uit met meer duurzame beleggingsopties en dat doen we ook in ons vermogensbeheer.’
Wat is uw ambitie met ING Private Banking?
‘We willen de voorkeurs private bank zijn voor mensen met een ondernemende geest. Mijn beeld daarbij is dat wij het vlaggenschip onder de private banks zijn. Daarmee bedoel ik: klanten moeten bij ons willen bankieren, medewerkers moeten bij ons willen werken. We zijn innovatief en vernieuwend, wij varen voorop.’
De nieuwe marktleider, met de wind in de zeilen?
‘Dat zou mooi zijn. Ja, ik hoop het. Een beetje rugwind is natuurlijk fijn, maar je creëert het ook zelf.’
‘Het vermogen om verder te kijken dan jezelf’
Natuurlijk vraagt vermogen om goed beheer. Maar misschien wil je ook wel iets moois achterlaten. Wil je je naasten, je bedrijf, de gemeenschap of de aarde verder helpen. Dan helpen we je ook dáár vorm aan te geven. Een goed financieel resultaat én investeren in een duurzame toekomst kunnen namelijk prima samen gaan. ING Private Banking heeft er de kennis van zaken en innovatieve oplossingen voor. Welke keuzes maak jij nú voor later?
Disclaimer: Beleggen brengt risico’s en kosten met zich mee. Je kunt jouw inleg of een deel hiervan verliezen.