Direct naar de content
Dit artikel wordt u aangeboden door ING Private Banking
De redactie van Het Financieele Dagblad draagt voor deze inhoud geen verantwoordelijkheid.

‘Wie het goed heeft, kan ook veel verschil maken’

Guus van Puijenbroek (49), directeur van VP Capital, is een man met een missie. Met het familievermogen wil de directeur van het vijfde-generatie-familiebedrijf vooral één ding: positieve impact maken. ‘We willen deel zijn van de oplossing.’

Guus van Puijenbroek transformeerde de succesvolle familieholding om tot een invloedrijk family office.

De oorsprong van het bedrijf van de familie Van Puijenbroek gaat vijf generaties terug, naar 1865. In dat jaar begon betovergrootvader Hendrik een textielfabriek. Door succesvol ondernemen en slim investeren in de agrarische sector en media zoals De Telegraaf, groeiden het bedrijf en het vermogen tot een miljoenenimperium. Toen Guus van Puijenbroek in 2009 aantrad als directeur, transformeerde hij de succesvolle familieholding om tot een invloedrijk family office die het vermogen van de familie Van Puijenbroek beheert. Daarmee richtte hij het vizier niet langer alleen op ondernemen en geld verdienen, maar vooral op het maken van positieve impact. Sinds 2019 kiest VP Capital bij nieuwe investeringen uitsluitend nog participaties die aantoonbaar iets positiefs betekenen voor de mens, de natuur en de samenleving. Zo investeert het naast media, vastgoed, textiel en agrarische bedrijven vooral in biobased, circulaire, regeneratieve, non-toxicity, net zero en inclusieve oplossingen – via opgeteld zo’n zestig investeringen. Van succesvolle technische bedrijven zoals Batenburg Techniek (energietransitie) tot innovators als Aquaporin (waterzuivering). Het family office steunt ze niet alleen met een financiële injectie, maar ook met ideeën en ondernemerschap: in driekwart van de bedrijven waarin het investeert, stapt VP Capital in het toezicht van het bedrijf om gericht te sturen op duurzaamheid.

Waarom kiest u zo bewust voor impact investeren?

‘Dit komt deels door mijn opvoeding en in het familiebedrijf stond sociaal werkgeverschap altijd centraal. Mijn vrouw en ik hebben dat samen verder ontwikkeld. Zij werkte in haar jeugd al bij Oxfam en had altijd al een sterke maatschappelijke drive. Door haar ben ik ook meer gaan nadenken over mijn rol in de wereld. We hebben samen besloten dat we niet willen toekijken hoe de wereld achteruitgaat, maar willen bijdragen aan oplossingen. Geld is er niet alleen om winst mee te maken, maar ook juist om goed mee te doen.’

Wat was de vonk die dat vuurtje aanstak?

‘Dat was niet één moment, maar ging stap voor stap in de afgelopen tien jaar. Mijn vrouw en ik begonnen onze impactreis toen we in 2015 op onze huwelijksreis in Zuid-Afrika in de townships rond Kaapstad de gevolgen zagen van armoede, vervuiling en sociale ongelijkheid. Je denkt vooraf dat je dat wel kent uit de media. Maar als je er lijfelijk midden tussen staat – het ruikt en voelt – komt het pas écht binnen.’

We ontdekten hoeveel positief effect je als investeerder kunt maken

Die ervaring opende uw ogen?

‘Ja. We realiseerden dat we veel meer konden doen dan we tot dat moment deden. Kort daarna zijn we klein begonnen met wat privé impactinvesteringen. Dat was heel leerzaam. We hebben alle denkbare beginnersfouten gemaakt en best wat geld verloren. Maar we hebben ook veel geleerd. En we ontdekten hoeveel positief effect je als investeerder kunt maken. Zo raakten we ervan overtuigd dat dít de weg is die we moeten volgen: naast financiële waarde vooral maatschappelijke waarde creëren.’ Na diverse gesprekken met de familie, hebben zij dit idee volledig omarmd wat geresulteerd heeft in onze duurzame strategie.’

Investeren met je hart én je verstand?

‘Jazeker, met drie glasheldere redenen. Ten eerste: het gaat niet goed met de wereld, zowel sociaal als ecologisch. Ten tweede voelen we een grote verantwoordelijkheid om iets terug te doen voor alle privileges waarmee wij zijn geboren. En ten derde omdat bedrijven die nu nog niet inzetten op duurzaamheid, over tien tot vijftien jaar geen waarde meer hebben. We willen geen deel zijn van het probleem, maar van de oplossing. Daarom deel ik ook graag dit verhaal met de klanten van ING Private Banking.’

Hoe betrekken jullie je kinderen daarbij?

‘Onze drie kinderen zijn nog jong – tussen de 13 en 17 jaar – maar we proberen ze toch al vroeg bewust te maken van hun verantwoordelijkheid. Zo hebben ze bijvoorbeeld elk een persoonlijk donatiebudget waar ze per jaar drie goede doelen voor mogen uitkiezen. Onze dochter is daarnaast ook heel maatschappelijk betrokken. Zij maakt zich druk over vrouwenrechten, sociale gelijkheid en duurzaamheid. Het zou me niet verbazen als ze later in de advocatuur of vrouwenrechtenactivisme terechtkomt.’

We leren de zesde generatie rustig aan, stap voor stap en spelenderwijs, over de impact die we als familie willen maken

Stomen jullie ze ook al klaar voor hun rol in het familiebedrijf?

‘We leren de zesde generatie rustig aan, stap voor stap en spelenderwijs, over de impact die we als familie willen maken. Bijvoorbeeld door ze mee te nemen op bedrijfsbezoeken of we laten korte video’s zien over dingen waar we in investeren, zoals regeneratieve landbouw. Vanaf hun achttiende krijgen ze financiële informatie en mogen ze mee naar vergaderingen, zodat ze leren wat er op hen afkomt. Maar ze moeten vooral eerst hun eigen weg gaan. Als ze er dan klaar voor zijn, helpen we ze verder op weg.’

Wat is uw belangrijkste boodschap voor de nieuwe generatie?

‘Dezelfde als voor onszelf: als je eenmaal inziet dat je deel kunt zijn van de oplossing, kun je niet meer achteroverleunen. Ik hoop te bereiken dat mijn kinderen dat ook zo gaan voelen. We hebben de verantwoordelijkheid om iets positiefs achter te laten.’

Waar investeert u privé graag in?

‘Aangezien ik al hele dagen werk in het investeringsvak, houd ik het privé graag eenvoudig met uitsluitend beleggen in “donkergroene” artikel 9-fondsen. Dat is voor de lange termijn, en daar hoeven we niet elke dag over na te denken. Daarnaast hebben mijn vrouw en ik een potje van waaruit we kleinere impactinvesteringen of donaties doen.’

En vermogensoverdracht naar de volgende generatie, zijn jullie daar ook al mee gestart?

‘Jazeker. We zijn binnen de mogelijkheden nu al gestart met het doorschuiven van een deel van het familievermogen naar de zesde generatie, vaak nog zonder zeggenschap overigens. Zo kunnen we nu al vermogen overdragen zonder de kinderen op te zadelen met de bijhorende verantwoordelijkheid. De zeggenschap dragen we dan over als ze er oud en wijs genoeg voor zijn.’

Ik hoop dat mijn kinderen, als ze ouder worden, hetzelfde gevoel van verantwoordelijkheid zullen hebben

Hoe kijkt u naar de toekomst van het bedrijf en de familie?

‘We hebben de afgelopen jaren veel geleerd en zijn enorm gegroeid, zowel financieel als hoe we als familie met ons vermogen omgaan. Ik hoop dat mijn kinderen, als ze ouder worden, hetzelfde gevoel van verantwoordelijkheid zullen hebben. Dat ze begrijpen dat we als familie de middelen hebben om dingen ten goede te veranderen. Het gaat niet om het achterlaten van een fortuin, maar om het achterlaten van een betere wereld.’

Beleggen brengt risico’s met zich mee. U kunt uw inleg verliezen.

Kijk op ing.nl/esg hoe ING duurzaamheid precies meeneemt.