Direct naar de content
Dit artikel wordt u aangeboden door ING Private Banking
De redactie van Het Financieele Dagblad draagt voor deze inhoud geen verantwoordelijkheid.

‘Ik wil impact maken; dat lukt het best in kleine stapjes’

Jarenlang zag Marcel Belt van binnenuit hoe winst en voordeel bij grote zeepfabrikanten voorrang kregen boven duurzaamheid. Nadat zijn vrouw overleed en hij met hun jonge dochters achterbleef, gooide hij het roer om en startte het bedrijf Marcel’s Green Soap, een ‘lichtgroene’ wereldverbeteraar, dat hij afgelopen juni verkocht.

Begin juni verkocht Marcel Belt zijn Marcel’s Green Soap aan de Franse Altaïr Group.

De nu 60-jarige Marcel Belt is een nuchter maar gedreven mens. Na zijn studie Bedrijfskunde aan de Technische Universiteit Twente ging hij aan de slag bij Unilever voor de divisie Zeepmiddelen. Dat bleek de opmaat naar een internationale carrière: via vestigingen in Hongarije en Italië belandde hij in de VS, waar hij de overstap maakte naar de Britse branchegenoot Reckitt Benckiser. Hiervoor verhuisde hij met zijn echtgenote en opgroeiende dochters naar Mexico.

Toen zijn vrouw in 2005 plotseling overleed, gooide Belt het roer om: hij verhuisde terug naar Nederland en nam met hulp van een au pair de zorg voor zijn jonge dochters op zich. Dat ging een aantal jaren goed. Maar toen zijn dochters de puberleeftijd bereikten, vond hij dat hij er als vader fulltime voor ze moest zijn. Hij nam ontslag, pakte de ouderlijke taken volledig zelf op en startte daarnaast – letterlijk aan de keukentafel – een bedrijfje in schoonmaak- en reinigingsmiddelen.

Geen dertiende merk in een dozijn, maar een kleine en eigenwijze innovator die in alle opzichten betere keuzes maakt. Niet via de weg van revolutie, maar door telkens kleine stapjes vooruit te zetten. ‘Lichtgroen’, zoals hij dat noemt. In alle keuzes die hij ook nu nog maakt, komen zijn dochters altijd op de eerste plaats. Maar ook wil hij zich in de toekomst meer gaan inzetten voor mensen die minder kansen in het leven hebben gehad dan hijzelf. ‘Ik kan ze misschien financieel ondersteunen, maar ook met mijn kennis en netwerk.’

Waarom vond u het in 2016 tijd voor een schoner zeepmerk?

‘Ik zag in alle sectoren en levensmiddelen verduurzaming, behalve in mijn eigen wereld, die van was- en schoonmaakmiddelen. Fabrikanten waren lang hun eigen belang aan het verdedigen. En daar past het bewuster produceren en consumeren voor mens en milieu niet in. Toen de markt van ecologische zeep uiteindelijk wél werd ontdekt, zag je dat kleine was- en schoonmaakmiddelenproducenten daar heel agressief op insprongen. Heel principieel, heel radicaal. Die verkochten maar weinig. Terwijl ik in Amerikaanse supermarkten had gezien dat het best wat luchtiger en minder pretentieus kon, en dat je daarmee een veel groter publiek kunt bereiken én dus veel meer impact kunt maken.’

Betekenisvol leven

In een serie interviews komen klanten van ING Private Banking aan het woord over hoe zij hun dromen en ambities waarmaken. Voor nu, maar ook voor later. En voor henzelf, hun familie en vrienden en de wereld om hen heen. Hoe draagt hun vermogen bij aan een betekenisvol leven? Hoe zorgen zij ervoor dat ze het verschil maken voor hun naasten, het bedrijf, de maatschappij of de aarde? Deze keer: Marcel Belt van Marcel’s Green Soap.

Omdat ik er honderd procent voor mijn kinderen wilde zijn, ben ik gestopt met mijn drukke baan en zelf mijn bedrijf gestart

En dus startte u Marcel’s Green Soap?

‘Het idee om het anders te doen was er al langer. Maar feitelijk waren mijn dochters de reden om te gaan ondernemen. Nadat mijn vrouw in 2005 overleed, verhuisden we vanuit Mexico terug naar Nederland, naar Haarlem. Overdag was er de au pair, in de avonden en de weekenden nam ik het over. Maar toen ze gingen puberen, merkte ik dat de meiden er behoefte aan hadden dat ik de opvoeding compleet op mij nam. Omdat ik er honderd procent voor mijn kinderen wilde zijn, ben ik gestopt met mijn drukke baan en zelf mijn bedrijf gestart. Zo kon ik er zijn voor mijn kinderen op de momenten dat voor hen belangrijk was en werken wanneer zij op school zaten of in bed lagen.’

Hoe bent u begonnen?

‘Ik vond een Utrechts zeepfabriekje dat de productie kon doen. We begonnen echt klein in 2016. De eerste voorraad ecologische schoonmaakmiddelen stond gewoon in mijn bijkeuken. Ik leverde de eerste bestellingen zelf per fiets af bij klanten. Twee jaar later verhuisden we naar een kantoorruimte in een voormalige huishoudschool in Haarlem. Vanaf toen ging het snel. In 2019 lagen we bij Albert Heijn in de schappen en al snel volgden Jumbo en grote online retailers als Bol en Amazon.’

Waarom sloeg dat concept zo aan?

‘Wij geloven in duurzame schoonmaak- en verzorgingsproducten waarvoor mensen geen concessies hoeven te doen. Veel mensen willen écht wel verduurzamen, maar niet ten koste van alles. Twee derde van de Nederlanders zijn lichtgroene consumenten. Dat is onze klant. Supermarkten en webwinkels zijn op zoek naar een goed verhaal over duurzaamheid, maar willen ook een hoge rotatie. Marcel’s Green Soap is “lichtgroen”: het is vegan en microplasticvrij, maar het ruikt echt fris, maakt goed schoon en we brengen de boodschap toegankelijk en persoonlijk.’

We introduceerden al in 2020 microplasticvrije zeep

Wat wilde u bereiken met Marcel’s Green Soap?

‘Ik wil impact maken. En dat doe je het best door kleine stapjes te maken. Je kunt wel het meest ecologische zeepmerk in de markt zetten, maar als dat veel duurder is, of het ruikt niet lekker, koopt niemand het. Ik wil de zeepmarkt echt veranderen. Zo introduceerden we al in 2020 microplasticvrije zeep. Een jaar later volgde palmolievrij wasmiddel en in 2023 kwamen we met de navulverpakking. We merken inmiddels dat we de grote jongens als Unilever, Procter & Gamble en Henkel al een beetje pijn doen met onze vernieuwende aanpak.’

Hoe dragen uw innovaties bij aan een betere wereld?

‘Op allerlei manieren. Een voorbeeld: met onze navulverpakkingen verbruik je 80% minder plastic, terwijl je in volume ongeveer 95% minder ruimte inneemt in het afvalsysteem. Dan maak je echt een enorme grote stap in de goede richting. Inmiddels weten we dat een zak uit één laag moet bestaan en niet uit meerdere, anders kun je de navulverpakking niet goed recyclen. De kunst is vervolgens dat de zak niet gaat lekken. Daar zijn we ver in. Zo ver dat we zien dat andere merken nu steeds vaker naar ons luisteren.’

Mensen als de “Rotterdamse broodvader” wil ik graag steunen en verder helpen

Begin juni heeft u Marcel’s Green Soap verkocht aan Altaïr, een grote Franse branchegenoot. Waarom?

‘Zij zijn een grote Europese speler op het gebied van was- en schoonmaakmiddelen. Door met hen samen te gaan werken krijgen we toegang tot goede R&D, productiefaciliteiten en misschien nog wel het belangrijkste: contacten met retailers in andere landen. Hiermee kunnen we het merk succesvol verder uitrollen.’

Wilde u al langer verkopen?

‘Dat niet per se. We groeiden de afgelopen jaren elk jaar dertig procent en ik had nog best langer door gekund. Maar ik keek al wel langer naar een manier om Marcel’s Green Soap ook naar het buitenland te brengen zodat we nóg meer impact konden maken. Onder de nieuwe eigenaar kan dat. Daarom blijf ik zeker nog een jaar in dienst om de transitie te begeleiden en om mee te helpen met de eerste stappen in het buitenland.’

Wat gaat u doen met de opbrengst?

‘Voor nu laat ik dat gewoon even netjes staan. Op termijn wil ik de middelen die beschikbaar komen graag beleggen buiten de beurs. Bijvoorbeeld door te investeren in private markets. En ik wil tijdig nadenken over hoe ik straks de zaken goed kan overdragen aan mijn dochters. Ook nu komen zij weer op de eerste plaats.’

Doktert u dat zelf uit?

‘Gelukkig niet. Advies over mijn geldzaken krijg ik vanuit ING Private Banking, waar ik al ruim vijftien jaar bankier. Met Douwe van Keulen, mijn relatiemanager, spreek ik regelmatig over financieringen, over vermogensbeheer en over zaken als planning en structurering. Douwe is een goede luisteraar en snapt heel goed wat ik belangrijk vind. Ik heb altijd het gevoel dat hij mij een paar stapjes voor is. Dat is prettig. Daarnaast weet hij altijd de juiste mensen te mobiliseren die met mij aan tafel komen.’

Zoals?

‘Nu ik weer wat dichter bij mijn pensioen ben, gaat het steeds vaker over iets goeds doen met mijn vermogen. Op termijn wil ik gaan kijken of er goede doelen zijn waar ik ook financiële steun aan kan verlenen. Douwe weet mij ook wat dat betreft aan de juiste mensen te koppelen.’  

Ik heb altijd het gevoel dat mijn relatiemanager Douwe mij een paar stapjes voor is

Wat lijkt u het mooist?

‘Ik wil me graag meer inzetten voor mensen die minder kansen in het leven hebben gehad. In Nederland hebben heel veel mensen het goed, maar lang niet iedereen. Heel inspirerend vind ik een man als Johan Muurlink, die als “broodvader” dagelijks honderden zelfgesmeerde boterhammen uitdeelt aan schoolgaande kinderen in Rotterdam-Zuid die thuis geen ontbijt krijgen. Zo’n initiatief wil ik dan heel graag steunen en verder helpen. Ik kan ze financieel ondersteunen, maar ook met netwerk en kennis. Ik kan ze business smarter maken. Zodat ook hij zijn organisatie verder kan uitbouwen, naar andere steden.’

‘Het vermogen om verder te kijken dan jezelf’

Natuurlijk vraagt vermogen om goed beheer. Maar misschien wil je ook wel iets moois achterlaten. Wil je je naasten, je bedrijf, de gemeenschap of de aarde verder helpen. Dan helpen we je ook dáár vorm aan te geven. Een goed financieel resultaat én investeren in een duurzame toekomst gaan namelijk prima samen. ING Private Banking heeft er de kennis van zaken en innovatieve oplossingen voor. Welke keuzes maak jij nú voor later?

Disclaimer: Beleggen brengt risico’s en kosten met zich mee. Je kunt jouw inleg of een deel hiervan verliezen.

Deel op social media