‘Datademocratisering is een goede aanjager voor groeibedrijven’
Wil je ervoor zorgen dat iedereen binnen jouw organisatie op elk moment over die informatie beschikt die nodig is om goed in te spelen op marktkansen en klantenwensen? Dan is er meer nodig dan een Excel-sheet. Dat verklaart meteen waarom digitale transformaties beginnen bij geavanceerde (CRM-)systemen die het onderling delen van data een boost geven. En die ‘datademocratisering’ neemt momenteel een hoge vlucht.
Wat doen klanten? Hoe reageren ze op veranderingen van je productaanbod of dienstverlening? Welke feedback geven ze? Voor bedrijven met een grote groeiambitie is het essentieel om goed zicht te hebben op het gedrag en dieperliggende wensen van klanten. Met de huidige datasystemen is er op dat vlak al veel mogelijk. ‘Zo horen we steeds vaker van groeibedrijven dat data hen helpen om tot nieuwe inzichten te komen en sneller strategische besluiten te kunnen nemen. Voorwaarde daarbij is wel dat belangrijke data voor iedereen binnen de organisatie beschikbaar zijn. Daar bestaat ook al een woord voor: datademocratisering’, weet Tom Mom*. Hij is hoogleraar Strategische Groei en Implementatie aan de Rotterdam School of Management, die onderdeel uitmaakt van de Erasmus Universiteit.
Verbinding met elkaar houden
‘Als je heel snel groeit, wordt je organisatie al snel complex en wordt het voor medewerkers op verschillende afdelingen moeilijker om goed met elkaar in verbinding te blijven. Dat is een probleem dat we met name bij scale-ups zien. Een goed CRM-systeem kan teams van verschillende afdelingen helpen om het grotere plaatje te zien en duidelijkheid te krijgen over hoe ze kunnen bijdragen aan het succes van de klant en daarmee aan de groei van de eigen onderneming’, vult collega Justin Jansen* aan. Ook hij werkt als hoogleraar (Ondernemerschap) aan de Rotterdam School of Management.
Managementboek over groeibedrijven
Jansen en Mom doen samen al jarenlang onderzoek naar wat een bedrijf nodig heeft om te groeien. Zo volgen ze succesvolle groeibedrijven als Just Eat Takeaway, Coolblue, Jumbo en YoungCapital en gaan ze regelmatig in gesprek met de oprichters en het management van die ondernemingen. Dat alles leidde vorig jaar tot de publicatie van ‘Naar een gezond groeibedrijf in vijf stappen’, het boek dat zij samen schreven, dat op Managementboek.nl bijna een maand lang het bestverkochte boek was, en dat nu meedingt naar de titel ‘Managementboek van het Jaar 2022’.
Salesforce Customer 360: verenig al je teams rond de klant
Focus op vandaag én morgen
Tijdens de vele interviews met de drijvende krachten achter de groeibedrijven viel het de twee hoogleraren op dat hun gesprekspartners allemaal iets gemeen hadden. ‘Ze weten waar hun bedrijf vandaag al goed in is en zorgen ervoor dat ze daar nog beter in worden. Daarnaast richten ze zich ook op wat de klant morgen wil. De huidige business versterken en tegelijkertijd kansen voor de toekomst identificeren en daar ook echt werk van maken: voor veel ondernemers is het lastig om dat allebei te doen terwijl dat wel een voorwaarde is voor groei’, benadrukt Jansen.
‘Waar kunnen we vandaag én morgen extra waarde voor de klant toevoegen? Dat is voor groeibedrijven inderdaad de belangrijkste vraag’, vat Mom het nog even krachtig samen. ‘En dat betekent dus dat ze dicht op de klant moeten zitten. CRM-data spelen daarbij een belangrijke rol: niet alleen om de verkoop op verschillende manieren te stimuleren, maar ook om vernieuwingen, innovaties en veranderingen door te voeren.’
Hypotheses testen
‘Om goede groeipaden te vinden, moet je de klant centraal stellen en hypotheses testen’, vervolgt Mom. ‘Data spelen niet alleen een belangrijke rol bij het ontdekken van nieuwe kansen, maar ook om hypotheses te testen en duidelijk te krijgen of bepaalde veranderingen tot een betere klanttevredenheid leiden. Dat laatste kun je meten met de NPS, de Net Promotor Score. En bij succesvolle groeibedrijven zie je dan ook dat zij veel waarde hechten aan dat soort data. Bij Coolblue zijn de NPS-scores bijvoorbeeld net zo belangrijk als de financiële resultaten. Ze sturen daar echt op klanttevredenheid. En dat lukt alleen als iedereen binnen het bedrijf de beschikking heeft over de juiste informatie en zelf ook relevante data via het systeem met alle collega’s deelt.’
Een aansprekend groeiverhaal
Door de coronacrisis is het digitaliseringsproces bij veel bedrijven in een stroomversnelling gekomen. In sectoren die tijdelijk stilvielen, hebben veel ondernemers de gelegenheid aangepakt om hun datasysteem een flinke upgrade te geven of zelfs volledig te vernieuwen. Jansen: ‘De crisis heeft veel ondernemers tot reflectie gedwongen. Wie zijn wij? Hoe zien we onze toekomst? Die vragen genereerden nieuwe energie binnen bedrijven. De inzet van data is maar een deel van het verhaal. Of een bedrijf al dan niet verandert en snel genoeg op nieuwe situaties reageert, hangt uiteindelijk toch af van de motivatie van de mensen die er werken. Het is dus belangrijk om als bedrijf een aansprekend groeiverhaal te hebben, waar zowel medewerkers als klanten enthousiast van worden.’
‘Is dat verhaal er? En is de organisatie er klaar voor? Dan moet je echt zorgen dat je een goed systeem hebt om de juiste data met elkaar te delen. En dat geldt al helemaal voor snelgroeiende bedrijven. Als ondernemer kun je in zo’n situatie al snel het overzicht verliezen. Een goed CRM-systeem is dan essentieel om het totaalplaatje te blijven zien en de juiste keuzes te blijven maken.’