Direct naar het hoofdmenu Direct naar de content
Dit artikel wordt u aangeboden door bp
De redactie van Het Financieele Dagblad draagt voor deze inhoud geen verantwoordelijkheid.

‘Onze eerste vijf elektrische trucks rijden al rond’

Familiebedrijf Ploeger Logistics vierde vorig jaar haar 85-jarige bestaan. Een enorme mijlpaal die niet bereikt was als het bedrijf zich niet tot in de haarvezels had verdiept in haar klanten én altijd vooruitkijkt. Managing director Adwin Ploeger: ‘Wij zitten graag voorin het peloton. Daarom maken we nu al onze duurzame stappen voor de komende jaren concreet.’

Managing Director Adwin Ploeger behoort tot de derde generatie van het familiebedrijf.

Adwin Ploeger (54) behoort tot de derde generatie en is al ruim twintig jaar werkzaam bij de organisatie die hij in 2007 overnam van zijn vader. ‘Wij zijn als middelgrote logistieke dienstverlener een echte Benelux-specialist. Ons hoofdkantoor staat in Harderwijk, evenals ons met vijf sterren BREEAM gecertificeerde en CO2-neutrale warehouse. Wij worden gewaardeerd om onze langetermijnrelaties, onze bereikbaarheid, de flexibiliteit en de betrouwbaarheid van onze dienstverlening. Het is heel simpel: als wij iets niet kunnen, dan zeggen wij het. En als wij iets beloven, dan doen we het. Het mooie van een middelgrote organisatie is dat wij de opdrachtgevers of de beslissers van de opdrachtgevers nog persoonlijk kennen. In mijn optiek houd je zo feeling met elkaar.’

bp en Dalhuisen

Die relatie heeft Ploeger feitelijk ook met leverancier bp. Ploeger: ‘In 2016 besloten wij voor bp te kiezen omdat de relatie met onze vorige leverancier onder meer te onpersoonlijk en afstandelijk werd. bp-partner Dalhuisen is wat dat betreft een aanwinst. bp is qua omvang natuurlijk heel anders, maar door de combinatie bp-Dalhuisen houden we toch korte lijnen. Die combinatie spreekt ons erg aan, daarom hebben we in 2021 ons contract verlengd en zijn we sowieso tot 2026 aan elkaar verbonden. De benaderbaarheid en bereikbaarheid is goed, afspraken worden nagekomen en natuurlijk zijn de prijzen marktconform en competitief. Daar komt bij dat het netwerk van tankpunten ons goed bevalt en dat bp bereid was om te investeren in onze overstap. Zij maken de term ontzorging ook écht waar. Tot slot kwam er een stukje gevoel bij kijken, dat vind ik persoonlijk erg belangrijk. Kijk, je moet niet de illusie hebben dat er nooit iets misgaat. Maar als er iets is, dan is er snel contact en wordt het gelijk opgelost. Daar draait het uiteindelijk om.’

bp maakt de term ontzorging ook écht waar. En er kwam een stukje gevoel bij kijken, dat vind ik persoonlijk erg belangrijk

Adwin Ploeger
Managing director Ploeger Logistics

Elektrische trucks

Een belangrijk aspect waar bp Ploeger Logistics mee helpt, is de energietransitie. Een uitdagende en spannende overgang. Waar zet je je geld op in en wanneer precies? ‘Naast de loonkosten zijn de brandstofkosten immers onze tweede grootste kostenpost’, zegt Ploeger. ‘Alhoewel, spannend? Als Ploeger zijnde staan we voor een grote uitdaging, maar die gaan we met onze organisatie en de transportsector niet uit de weg. Hier pakken wij onze verantwoordelijkheid. Wij hebben een belangrijke rol als transportsector, maar tegelijkertijd is er geen klant die zegt dat hij graag meer wil betalen omdat je een duurzaam magazijn hebt. Wij hebben onze eerste vijf elektrische trucks al rond rijden voor twee van onze contractdistributie opdrachtgevers. Bedenk wel dat die elektrische trucks minimaal drie keer zoveel kosten ten opzichte van een reguliere dieseltruck. En tuurlijk, het is voor ons een nieuwe reis. Twee trucks zetten wij in voor voor Sligro Horeca Groothandel en drie voor Bakkerij Borgesius. Het is een leerproces voor ons, een mooie pilot. Het mooie is: deze auto’s staan bij de klant en worden daar ook geladen.’

Bedenk wel dat die elektrische trucks minimaal drie keer zoveel kosten ten opzichte van een reguliere dieseltruck

Adwin Ploeger
Managing director Ploeger Logistics

Duurzaamheidsagenda 2030

De aanschaf van de elektrische trucks is onderdeel van de transitiestrategie die Ploeger heeft opgesteld voor de komende jaren. Qua actieradius van de trucks maakt hij zich geen zorgen. De beloofde driehonderd kilometer moet voldoende zijn voor dit type vervoer. Waar Ploeger zich wél zorgen over maakt, is de laadinfrastructuur. ‘Tijdens de transitie gaat dit ons beslist in de wielen rijden. Wat als er te weinig stroomcapaciteit is? Moeten we dan stilzetten of gaan we werken met een eigen energiehubs en batterijpakketten? Als dat zo is, dan adviseren en voorzien bp en Dalhuisen ons hier in ieder geval in. Maar goed, nieuwe technieken gaan niet vliegen als ze duurder blijven. Dat gaat gewoon niet gebeuren. Alles hangt dan ook af van wet- en regelgeving en ─ niet onbelangrijk ─ de betrouwbaarheid van de overheid.’

Wij als sector gaan de energietransitie niet betalen, daar zijn de marges simpelweg te laag voor

Adwin Ploeger
Managing director Ploeger Logistics

Geloof in elektrisch

Ploeger geeft aan dat zijn bedrijf vol gas zal geven om mee te gaan in de energietransitie, maar hij past het tempo wel aan bij wat past bij zijn onderneming. ‘HVO-brandstof komt ─ als overbrugging ─ zeker op onze duurzaamheidsagenda te staan. bp biedt inmiddels HVO aan, dus dat sluit mooi aan op wat wij willen. Wij meten sowieso al onze uitstoot, dus we kunnen ook actief met reductie aan de slag. HVO100 biedt al een CO2-reductie tot negentig procent.’ Het geeft de ambitie van het bedrijf aan. Ploeger: ‘We willen vooruitlopen op wetgeving en zitten graag voorin het peloton. Dit zit in ons dna. Ik geloof sterk in elektrisch, maar tegelijkertijd ben ik benieuwd waar het heen gaat met waterstof. De tijd zal het moeten uitwijzen. Voor dit jaar zetten wij in op elektrisch, waarbij we dan ook op zoek gaan naar een klantcase die deze transitie graag samen met ons wil maken. Het verdienmodel rekent zich nog niet om en dan is het wel een verzwaring van je exploitatie. Wij als sector gaan de energietransitie niet betalen. Dat kan ook niet, want daar zijn de rendementen en marges simpelweg te laag voor.’

Strategisch partner

Met strategisch partner bp in combinatie met Dalhuisen ziet Ploeger de toekomst in ieder geval met vertrouwen tegemoet. ‘Met hen hebben wij een gelijkwaardige relatie met veel wederzijds respect en vertrouwen. Wij hebben hen nodig en zij ons. Partners waar je op kunt bouwen, dat vind ik echt belangrijk.’

Ploeger Logistics in cijfers

Benelux-specialist Ploeger Logistics heeft drie kernactiviteiten: logistieke oplossingen (warehousing, order picking, handling), groupage-vervoer (palletvervoer en deelladingen) en contractdistributie (exclusief on-site leveren van een vrachtwagen met chauffeur). De Ploeger-vloot telt 150 voertuigen, er is 45.000 m2 aan warehousecapaciteit beschikbaar en van de in totaal 325 medewerkers is 225 chauffeur. Ploeger zit voor meer dan  in de productgroep food, daarnaast huishoudelijke apparatuur (home & deco) en in verpakkingsproducten. Dit jaar zet Ploeger in op een jaaromzet van rond de 40 miljoen euro, met de wens om de komende paar jaren door te groeien naar    45 miljoen euro.

Deel op social media