Direct naar het hoofdmenu Direct naar de content
Dit artikel wordt u aangeboden door bp
De redactie van Het Financieele Dagblad draagt voor deze inhoud geen verantwoordelijkheid.

‘Degene die de minste leegrijdkilometers heeft, wint de wedstrijd’

Met 1.200 werknemers op de loonlijst, 700 vrachtwagens op de weg en niet minder dan 28 bedrijfsovernames, mag Van Straalen de Vries Transport (VSDV) uit Zwaag een transportreus worden genoemd. Een bedrijf dat altijd vooropgelopen heeft bij de verduurzaming en vergroening.  

‘Wij vervoeren nagenoeg alles’, vertelt Erwin Keizer, projectmanager Duurzaamheid en voormalig CFO van het bedrijf. ‘VSDV ontstond twintig jaar geleden na een fusie, de originele bedrijven bestaan al bijna honderd jaar. We begonnen met slechts 35 vrachtauto’s. Inmiddels zijn er twaalf vestigingen en een dertigtal standplaatsen. Wij zijn inderdaad gigantisch gegroeid en dat moet ook. Vanwege de flexibiliteit en toekomstige investeringen die nodig zijn, is groei noodzakelijk, maar het moet wel controleerbaar gebeuren. Deze weg is reeds ingezet om toekomstbestendig te kunnen zijn.’ 

Vanwege de flexibiliteit en toekomstige investering die nodig zijn, is groei noodzakelijk

Erwin Keizer
Projectmanager Duurzaamheid bij VSDV 

Pionieren 

Keizer geeft aan dat hij onder meer verantwoordelijk is voor de verduurzamingsportefeuille van de Noord-Hollandse organisatie. Lachend: ‘Als ik mij ergens in vastbijt, dan wil ik er ook veel van weten. Ik laat niet los totdat ik alles weet. Gelukkig zijn wij al vroeg begonnen met het verduurzamen van ons wagenpark. Zestien jaar geleden hadden wij al onze eerste elektrische truck op de weg. Ja, dat was écht pionieren in die tijd! Inmiddels rijden er zeventien elektrische trucks van ons rond. Maar we zetten niet alleen in op elektrisch. Zo rijden we sinds 1 maart op HVO100 voor diverse opdrachtgevers. In totaal zijn het zo’n 140 vrachtauto’s die puur op HVO rijden en dat betekent 140 keer 85 procent minder CO2-uitstoot. Daarnaast hebben we vijftien vrachtauto’s op bioLNG rijden.’ 

In totaal zijn het zo’n 140 vrachtauto’s die puur op HVO rijden en dat betekent 140 keer 85 procent minder CO2-uitstoot

Erwin Keizer
Projectmanager Duurzaamheid bij VSDV 

Slim binnenstedelijk vervoer 

In verschillende binnensteden rijden elektrische bakwagens van VSDV rond voor de last mile delivery. VSDV bouwt hiervoor transporthubs om de lijnen kort te houden. Bovendien zoeken ze samenwerkingen op met lokale transportondernemers om het bereik binnen Nederland te optimaliseren. Keizer: ‘In 2025 wordt er in dertig steden in Nederland een zero-emissiezone ingevoerd. Dus als je vooraan wilt lopen, moet je wel verduurzamen. Ook klanten denken gelukkig goed mee hoe het binnenstedelijk vervoer zo slim en efficiënt mogelijk kan worden geregeld. Vanuit supermarktketens wordt al bijvoorbeeld gezegd: als je in de stad rijdt voor een andere supermarktketen met een vrachtauto van ons, dan mag dat. Dit was vijf jaar geleden ondenkbaar. In mijn optiek is samenwerking de enige manier om de verduurzaming haalbaar te maken. Anders kan het niet uit. Zo zijn we ook bezig met collegiaal laden. Verschillende vervoerders kunnen dan bij elkaar laden. Ik zeg wel eens: samenwerken is het nieuwe gewoon. Uiteindelijk wil iedereen verdichting van zijn netwerk, want dat betekent heel concreet: minder leegrijdkilometers. Degene die in de toekomst de minste leegrijdkilometers heeft, wint de wedstrijd.’ 

Waterstof  

Keizer voorspelt dat de ‘rondjes om de kerk’, grofweg gezegd de ritten van driehonderd tot vierhonderd kilometer, allemaal elektrisch worden. En al het zwaar transport wordt waterstof. Dat geldt ook voor de lange afstanden. Keizer: ‘Let wel, dit is onze visie, er is namelijk een heel gemêleerd beeld over. Jazeker, waterstof begint langzaamaan te komen. De meeste fabrikanten zijn er mee bezig en ook wij zullen er zeker in gaan investeren. De prijs van waterstof is alleen nog een grote bottleneck, maar ook daar komt verandering in. De bedrijven zijn zich bewust dat de prijs omlaag moet om waterstof een kans te bieden. We zijn serieus aan het kijken of we er als proef eentje in kunnen gaan zetten. Als koploper kun je niet achter de feiten aan lopen, je moet in de voorhoede zitten. Dus ook met waterstof. Ik verwacht maximaal binnen twee jaar onze eerste waterstoftruck op de weg te hebben.’ 

Ik verwacht binnen maximaal twee jaar onze eerste waterstoftruck op de weg te hebben

Erwin Keizer
Projectmanager Duurzaamheid bij VSDV 

Smartgrid 

VSDV is continu in gesprek met klanten en truckfabrikanten om te kijken welke kant het opgaat. Om te kunnen anticiperen vindt de transportreus het essentieel om vooruit te lopen. Zo wil het bedrijf een groot bedrijventerrein in Zwaag een lokale energiecoöperatie oprichten, een zogenaamde smartgrid. Keizer: ‘Ik heb al een aantal grotere bedrijven benaderd en de meeste zien een samenwerking wel zitten. Kijk, iedereen wil verduurzamen, alleen sta je samen nu eenmaal stukken sterker. Die smartgrid komt er sowieso, alleen wanneer precies is niet bekend. Feit is dat we samen energieneutraal moeten zien te worden en ik ben namens VSDV een voorvechter om het zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen.’ 

Uiteindelijk gaat het er om dat we rijden op de beste brandstoffen tegen de best mogelijke prijs

Erwin Keizer
Projectmanager Duurzaamheid bij VSDV 

Proactief 

Als brandstofleverancier staat bp te boek als proactief, een partij die zichzelf graag naast de ondernemer plaats en meedenkt met zijn bedrijfsprocessen. Juist in een markt die vanwege de energietransitie al zo complex is. Erwin Keizer: ‘Wij hebben een erg goede relatie met bp die teruggaat tot 2004. Daar komt bij: wij stappen niet zomaar over. bp levert ons uitstekende kwaliteitsproducten tegen een goede prijs. En tja, daar gaat het ons uiteindelijk wel om; dat wij rijden op de beste brandstoffen tegen de best mogelijke prijs. Het is fijn om met een betrouwbare partner als bp te werken. Zeker als je, zoals wij, miljoenen liters op jaarbasis afneemt. Wij houden bovendien vast aan langdurige relaties, omdat je daar uiteindelijk de wedstrijd mee wint. Als je samen kunt optrekken, dan wordt het een win-winsituatie. We zijn momenteel met elkaar in gesprek hoe we ook charters kunnen laten meeprofiteren van onze inkoopslagkracht bij bp. Op deze manier kunnen zij de verduurzaming ook betaalbaar krijgen. Ook de ondersteuning in de software, FleetExpert, bevalt ons. Alles is goed bespreekbaar en bp denkt met ons mee. Tot slot maken wij gebruik van bp tankpassen met ‘Pinoptie D’. De tankpas is gekoppeld aan de vrachtauto en iedere bestuurder die een chauffeurscode/pincode-combinatie heeft, kan op het desbetreffende voertuig rijden.’ 

Van Straalen de Vries Transport in cijfers

Van Straalen de Vries Transport heeft een wagenpark van 700 moderne, trekkende eenheden. Hiervan zijn er 17 stuks elektrisch en rijden er 140 vrachtwagens op HVO100, wat zorgt voor een reductie van CO2-uitstoot van 85%. Last but not least rijdt VSDV met 15 vrachtwagens op bioLNG. Een waterstoftruck wordt overwogen en die zal binnen twee jaar worden toegevoegd aan de indrukwekkende vloot.

Deel op social media