‘Ik geloof niet meer alleen in de vrachtwagen’
Vredeveld Group is één van de oudste en grootste internationaal opererende logistieke dienstverleners van ons land. Algemeen directeur Mischa Vredeveld zette zes jaar geleden een volledig nieuwe koers in. ‘Mijn visie staat haaks op wat wij tachtig jaar lang hebben gedaan.’
De historie gaat dan weliswaar terug tot 1937, de directie van het familiebedrijf Vredeveld Group heeft de blik vooral gericht op de toekomst. Volgens Mischa Vredeveld, de vierde generatie aan het bedrijfsroer, gaat het tegenwoordig veel verder dan alleen maar goederen transporteren van A naar B. En na al die jaren is loyaliteit nog steeds even belangrijk. Zo was de buurman, kalkzandsteenfabrikant Calduran, de eerste klant van de onderneming en zelfs vandaag de dag, is de nauwe band er nog steeds. ‘Voor hen schafte mijn overgrootvader de eerste vrachtauto aan. Dat was in de tijd dat het lossen nog met de hand gebeurde. Er kwam elke paar maanden wel een nieuwe auto bij’, aldus de algemeen directeur.
350.000 euro
Mischa Vredeveld liep werkelijk het hele bedrijf door en deed in alle lagen kennis op. Hij begon als autowasser en werkte een blauwe maandag in de garage als monteur. Zijn talenten lagen meer in de commerciële hoek en dus belandde hij op de planningsafdeling. Sinds 2015 maakt Mischa samen met zijn neef, deel uit van de Vredeveld Group-directie. ‘Om maar gelijk de deur in huis te vallen, ik heb een nogal afwijkende visie op logistiek’, stelt hij. ‘Feitelijk staat mijn visie haaks op wat wij tachtig jaar lang hebben gedaan. Ik geloof namelijk niet meer in de vrachtwagen of in sec vervoer van A naar B. Waar ik wel in geloof? In de totale logistieke ontzorging. Kijk, jarenlang zagen wij de vrachtauto als onze core business, dat is alleen wel een ding waar van alles mis mee kan gaan. Wij noemen een vrachtauto dan ook gekscherend wel eens een gokkast op wielen. Voor iedere truck zijn er enorme investeringen vereist; de truck zelf, de oplegger, de kraan, het onderhoud en de chauffeur. Je bent zomaar 350.000 euro per combinatie kwijt en dan heb je nog geen meter gereden. Want ja, de brandstof bedraagt ook nog eens minimaal vijfendertig procent van onze totale kostprijs.’
‘Wij zijn een datadriven organisatie geworden’
Risk- en kwaliteitsmanager Henk Fernhout merkt op dagelijkse basis dat data steeds belangrijker is geworden. Ook op het gebied van duurzaamheid en brandstofverbruik.
Efficiencyslagen
‘Mijn hart ligt bij een visie op de lange termijn’, vervolgt Vredeveld. ‘Op dat vlak hebben wij – in mijn optiek althans – een goede keuze gemaakt. Wij beschikken over ontzettend veel gegevens, allemaal data die we van klanten en van onszelf hebben, maar waar we niets mee deden. Wij wilden die data omzetten in een commerciële waarde zodat het veel interessanter wordt om het flink anders te doen. Daardoor rijden we nu dertig procent van de vrachten zelf, in eigen beheer dus. De overige zeventig procent doen wij in samenwerking met logistieke partners. Dit betekent concreet dat wij partners zijn gaan zoeken die beter zijn op bepaalde trajecten. Neem nu Duitsland, wij hebben partners die daar volledig op zijn ingericht. Laat hen dus vooral onze oosterburen verzorgen. Maar, dit gebeurt dan wel via ons, middels de 4PL Control Tower-oplossing. 4PL staat voor Fourth Party Logistics. Wij fungeren als een soort regisseur die de gehele logistieke keten aanstuurt van een verlader. Op deze manier heeft een verlader 24/7 inzicht in alle logistieke processen en goederen- en informatiestromen door de gehele logistieke keten. Hierdoor is hij in staat om sneller te anticiperen. Wie voorheen onze concurrenten waren, zijn nu logistieke partners geworden en zodoende hebben wij een heel andere positie in de markt ingenomen. Wij hebben tot slot flink geïnvesteerd in goed personeel, in slimme IT’ers bijvoorbeeld. Wij hebben tegenwoordig zelfs data-analisten in dienst. Hier gaan we de komende jaren nog meer in investeren. Waarom? Als je van vijftig procent naar tachtig procent belading gaat, maak je enorme efficiencyslagen voor de betrokken partijen.’
Lagere CO2-uitstoot
Vroeger was volgens Vredeveld de gedachte: we moeten alles zelf doen, dus we willen groot worden en alles met onze eigen auto’s doen. ‘We wilden zeker geen werk afstoten. Maar in mijn optiek is ons huidige concept ideaal en zeer toekomstbestendig. Om je een voorbeeld te geven: wij hebben jaarlijks 80.000 tot 100.000 vrachten met bouwmaterialen in de gehele Benelux. In totaal gaat het om ruim 140.000 vrachten per jaar. Daardoor kun je optimalisatie en efficiency creëren. Zeker als je daar weer nieuwe netwerken overheen legt. Denk dan aan het midden van het land, waar je een klant hebt zitten die jaarlijks 30.000 vrachten heeft. Als je nog zo’n klant hebt in het zuiden van het land, dan kunnen die netwerken elkaar geweldig mooi versterken. Maar goed, zeker als je een nieuw concept introduceert wil niet iedereen op voorhand zomaar met je meewerken. Toen wij in 2018 met dit Fourth Party Logistics-concept begonnen hadden wij circa 25 vervoerders. Tegenwoordig beschikken wij over ongeveer 210 vervoerders die in onze Control Tower rijden. Dit betekent een gigantische groei én wij rijden veel efficiënter, met een aanzienlijk lagere CO2-uitstoot.’
Werkgarantie
De strategie voorkomt daarnaast dat er nodeloos veel leeggereden wordt. Traditioneel rijden vervoerders bij nationaal vervoer van A naar B en weer terug naar A. Dat staat haaks op een optimale en duurzame vorm van logistiek. Vredeveld: ‘Gelukkig zien wij nu de omslag komen in de bouwwereld. Dankzij alle vrachten bij elkaar – dit zijn er tussen de tachtig- en honderdduizend per jaar – garanderen wij andere vervoerders naar ratio 365 dagen per jaar werk en dit biedt ze een enorme zekerheid. Ik denk persoonlijk dat er een schifting gaat plaatsvinden van bedrijven met één tot vijf auto’s en de bedrijven boven de vijftig auto’s. De bedrijven daar tussenin gaan het moeilijk krijgen. Ze zijn te groot voor het servet en te klein voor het tafellaken, maar ze passen wel perfect binnen ons concept, wij garanderen ze het werk.’
Filters en injectoren
Waar Vredeveld klanten en partners compleet probeert te ontzorgen, vraagt hij dat ook aan leveranciers. ‘In 2016 besloten wij voor bp te kiezen in de vorm van bp-partner Slump On. bp is een grote organisatie, maar door de combinatie bp-Slump On houden we toch korte lijnen met elkaar. bp levert ons kwalitatieve goede brandstoffen en in tegenstelling tot onze vorige partner ervaren wij nooit meer problemen met filters en injectoren. Daarnaast kunnen wij onze brandstoftransacties in bp’s FleetExpert controleren, analyseren en bijsturen. Bovendien is bp prijsconcurrerend, niet onbelangrijk als je jaarlijks miljoenen liters brandstof afneemt. Het is een schonere en betere brandstof dan dat we gewend waren. Slump On heeft brandstofinhoudmeetsystemen geleverd voor onze homebase-brandstoftanks zodat wij zelf niet meer hoeven bij te houden hoe het met de voorraden is gesteld. Dat noem ik nog eens ontzorging. Ook op het gebied van de energietransitie zijn Slump On en bp onze partners. In 2018 hebben wij in Ter Apelkanaal een tankcleaningbedrijf overgenomen. Het aanbieden van commerciële tankcleaning is een logische vervolgstap in de ontwikkeling van het bedrijf. Vorig jaar hebben wij die gehele locatie aangekocht. Nu gaan we er investeren in duurzaamheid, het moet er onder meer volledig circulair worden. Tot slot zijn er plannen om er elektrisch laden mogelijk te maken. Wij zijn in gesprek met Slump On en bp over deze nieuwe fase in de energietransitie.’
In 2021 koos Vredeveld al bewust voor een premiumkwaliteit diesel met daarbij zeven procent HVO en Traxx-toevoeging. Dit is een additievenpakket die brandstoffen betere eigenschappen geeft waardoor ze zuiniger, schoner en kwalitatiever zijn. Ook wordt de uitstoot van CO2 en andere fijnstof er aanzienlijk door verminderd. Vredeveld: ‘Wij zien voor de korte termijn de meeste winst in CO2-reductie door het gebruik van alternatieve brandstoffen.’
Vredeveld in cijfers
Vredeveld is één van de oudste internationaal opererende logistieke dienstverleners van Nederland, met vestigingen in Hoogersmilde, Borne, Ter Apelkanaal en Druten. Inmiddels behoort de organisatie, met 120 trucks en 200 opleggers, tot de middelgrote vervoerders in ons land. Dagelijks rijden er daarnaast nog 300 vervoerders voor Vredeveld. In totaal heeft de Drentse vervoerder 200 medewerkers in dienst.