Direct naar het hoofdmenu Direct naar de content
Dit artikel wordt u aangeboden door bp
De redactie van Het Financieele Dagblad draagt voor deze inhoud geen verantwoordelijkheid.

‘Wij zien de energietransitie écht als kans’  

Bij de broers Kees en Peter Bentvelzen, de eigenaren van Bentvelzen Transport in Bleiswijk, zit de passie voor logistiek en vervoer in het bloed. De rasondernemers zien voor wat betreft de toekomst dan ook louter kansen en nauwelijks bedreigingen. ‘Elektrisch transport zal een heel belangrijk onderdeel gaan uitmaken van onze toekomst. Stilzitten is dan ook nooit een optie.’ 

Rasondernemers en broers Kees (l.) en Peter Bentvelzen van familiebedrijf Bentvelzen Transport in Bleiswijk.

Het familiebedrijf Bentvelzen Transport werd opgericht in 1955. Vader Bentvelzen begon met het transport van zand en grond. Hierna reed het logistiek- en transportbedrijf talloze jaren voor grote en kleine bloemkwekers om vervolgens op contractbasis in het koelvervoer door te gaan. ‘Wij werkten in het begin als jonge kerels zomaar 120 tot 125 uur in de week. Dat deed je gewoon, je wist niet beter’, aldus Kees, de oudste broer. ‘Tegenwoordig is Bentvelzen vooral actief op het gebied van dedicated transport. Onze voertuigen worden ingezet voor specifieke opdrachtgevers. Zo rijden wij tegenwoordig met zo’n 80 vrachtwagens voor onder meer logistiek dienstverlener DACHSER en supermarktketen Dirk.’ 

Vanwege onze ervaring met het supermarktwerk selecteerde Einride ons als vervoerder en daarom rijden onze chauffeurs op de elektrische vrachtwagens. Inmiddels pionieren we hier al een jaar mee

Kees Bentvelzen 

Zweedse pionier 

Kees en Peter traden in 1976 toe tot het directieteam en de onderneming wist sinds die tijd een aantal imposante groeiontwikkelingen door te maken. Zo ging het bedrijf in 1990, dat destijds nog in bloemen- en plantentransport actief was, in één jaar tijd van acht naar 17 vrachtauto’s. ‘Wij zijn zeker meegegroeid met Dirk’, aldus Peter. ‘Vanaf het moment dat ze nog maar met drie wagens reden tot aan nu zijn ze een heel belangrijke opdrachtgever gebleven. Later is er nóg een andere bekende supermarkt bij gekomen. Bij hen zijn we met een paar auto’s gestart, maar dat zijn er inmiddels ook al zeven.’ Kees vervolgt: ‘Met deze supermarktketen en Einride, een Zweedse pionier op het gebied van digitaal, elektrisch en autonoom transport, zijn we een interessante driehoeksverhouding aangegaan. Einride wordt ingehuurd door ze en levert de elektrische vrachtwagens. Vanwege onze ervaring met het supermarktwerk, selecteerde Einride ons als vervoerder en daarom rijden onze chauffeurs op de elektrische Volvo’s. Inmiddels pionieren we hier al een jaar mee. De hele energietransitie is een ontdekkingsreis, we leren dagelijks bij.’ 

Tweede e-truck 

Daarnaast rijdt Bentvelzen Transport elektrisch voor DACHSER, ook een grote opdrachtgever. Peter: ‘Dat gaat supergoed. We laden altijd ’s nachts. De bakwagen gaat ’s avonds aan de stekker en in de ochtend gaat hij er weer af. Met deze auto halen we tussen de 200 en 220 kilometer op een volle lading. We leggen dagelijks gemiddeld zo’n 150 kilometer af, met name in het centrum van Rotterdam, dus dat past goed. Het is zelfs zo’n succes, dat we over een paar weken een tweede e-truck voor ze laten rijden. Weet je wat het is? De ene opdrachtgever is nu eenmaal wat afwachtender dan de andere. Je moet ze, althans in onze optiek, wel laten meebewegen. Bij DACHSER hebben wij de directie aardig gestimuleerd om elektrisch te gaan rijden. We hebben ze er letterlijk kennis mee laten maken door met een elektrische Volvo voor te rijden en te zeggen: “Ga maar achter het stuur zitten en rijden”. Ze waren op slag verkocht. Nu volgt dus binnenkort de tweede.’ 

Logistiek trainer Theo Verhagen: ‘We willen alles zo groen mogelijk bij de klant krijgen.’

Theo Verhagen traint de chauffeurs van Bentvelzen. Luister hier naar zijn ervaringen met elektrisch rijden.

Acht elektrische vrachtwagens 

Broer Kees haakt aan: ‘We zijn wel duidelijk over het feit dat het kostenverschil door de opdrachtgever betaald dient te worden. Dirk hebben we bijvoorbeeld ook wat gepusht. Opdrachtgevers waarderen het als je ze zo direct en proactief benadert. Onze uitleg activeerde hen om ook ervaring op te doen met e-trucks. Iedereen weet dat je vroeg of laat mee moet, en dan zeggen wij: doe het dan vooral vroeg. In totaal gaan we nu naar zes elektrische vrachtwagens. De supermarktketen streeft ernaar om met Einride uit te breiden met twee elektrische vrachtwagens en wij willen dan graag weer van betekenis zijn.’ 

Je kunt qua verbruik een verschil van 20 procent maken als je op de juiste manier rijdt. Dat is een veel groter verschil dan bij diesel

Kees Bentvelzen 

Ongelooflijk stil 

‘Het grote voordeel, los van de carbon footprint?’, vraagt Peter. ‘Het comfort, die wagens zijn zó ongelooflijk stil. En dan de kracht die je beschikbaar hebt. Voor de chauffeur is het gewoonweg geweldig. Je moet er wel voor zorgen dat al die power goed gedoseerd wordt.’ Kees: ‘Je kunt qua verbruik een verschil van 20 procent maken als je op de juiste manier rijdt. Dat is een veel groter verschil dan bij diesel. En als bedrijf moeten we het uiteindelijk ook in de onderhoudskosten terugzien. Wat wij wel spannend vinden, is wat de uiteindelijke restwaarde van een elektrische vrachtwagen gaat zijn, ook ten opzichte van diesel. Het is nog te vroeg om dat nu al te kunnen weten. Maar goed, dat de transitie gefaseerd moet gebeuren, dat is een feit. Wij, en met ons velen anderen, kunnen in 2027 niet ineens 60 of 70 elektrische vrachtwagens aanschaffen.’ 

HVO100 van bp 

Op verzoek van één van de supermarktketens gaat Bentvelzen ook rijden op HVO100. Dit is een fossielvrije diesel die de CO2-uitstoot met ten minste 85 procent verlaagt ten opzichte van reguliere diesel. Het wordt gemaakt van afgewerkte plantaardige oliën en restafval en kan in elke moderne dieselmotor worden bijgetankt. Peter: ‘Het verschil in kosten neemt de klant voor zijn rekening. Als onderdeel van hun duurzame strategie, dus hier dragen wij graag ons steentje aan bij. Overigens gaan ze nog verder, want ze willen alle filialen elektrisch gaan bevoorraden en hiermee zijn ze de eerste supermarktketen die dit doet.’ 

Het is de bedoeling dat bp ons de HVO100 voor deze supermarktketen gaat leveren

Kees Bentvelzen 

Wederzijds vertrouwen 

Peter: ‘Het is de bedoeling dat bp ons de HVO100 voor deze supermarktketen gaat leveren. bp investeert om dit jaar 20 stations te bevoorraden met HVO100. Dat dit op strategische plekken gebeurt, is voor ons natuurlijk erg belangrijk. Niet voor niets kozen wij voor bp als partner, wij willen op voor ons belangrijke, strategische punten een goede netwerkdekking hebben.’ Kees: ‘Het klopt, wij zijn rechtlijnig, direct en duidelijk, wij geven ons woord en doen beloftes. Dat verwachten wij ook van onze leveranciers. Daarom werken we al vele jaren samen met bp, tot volle tevredenheid. Wij hebben altijd goed zakengedaan samen, er is zeker sprake van wederzijds vertrouwen. Daarom hebben we ons contract met bp vorig jaar opnieuw verlengd.’

En kijk eens waar we nu staan! We hebben vijf elektrische vrachtwagens rondrijden en de zesde is onderweg

Kees Bentvelzen 

Deelgenoot 

Volgens de broers Bentvelzen ligt de allergrootste uitdaging bij de energieleveranciers en netbeheerders. ‘Weet wel dat wij de transitie niet als bedreiging zien, maar als een kans. Als ondernemers kijken wij naar wat er mogelijk is. Wij zullen nooit de hakken in het zand zetten of nieuwe technologieën van ons afduwen, we zullen altijd kijken wat er wél kan. Het is zonder meer een uitdagende tijd om ondernemer te zijn.’ Peter: ‘Ik vind het mooi om als ondernemer deelgenoot te zijn van een grote overgang als deze energietransitie. Als je al wat jaren meeloopt in de branche dan heb je veel zien veranderen. Ik weet nog dat wij 15 jaar geleden zeiden: “Rijden op accu’s? Dat gaat dus nooit gebeuren.” En kijk eens waar we nu staan! We hebben vijf elektrische vrachtwagens rondrijden en de zesde is onderweg.’ Kees: ‘Over 15 jaar? Dan hoop ik dat we in omvang verdubbeld zijn, dus van 80 naar 150 wagens. Dat zal wel moeten als je mee wilt blijven doen. Het moet ook qua kostenstructuur, want je klanten worden groter, je zult je moeten blijven aanpassen. Als je groter bent, kun je gemakkelijker flexibel zijn.’ 

Bentvelzen Transport in cijfers 

Het wagenpark van Bentvelzen is erg modern en bestaat uit ongeveer 80 trekkende eenheden, een mix van trekkers en motorwagens en 53 getrokken eenheden, een mix van (gekoelde) opleggers en aanhangwagens t.b.v. wissellaadbakken. Daarnaast beschikken ze over 3 bestelwagens en ongeveer 6 koeriers die met personenwagens spoedtransporten kunnen uitvoeren.

Deel op social media