Direct naar het hoofdmenu Direct naar de content
Dit artikel wordt u aangeboden door bp
De redactie van Het Financieele Dagblad draagt voor deze inhoud geen verantwoordelijkheid.

‘Wij vragen van leveranciers als bp dezelfde klantbenadering’

Bij Nico Wieringa, inkoper Indirect Spend bij supermarktketen Jumbo, staat een duurzame relatie met leveranciers bovenaan zijn prioriteitenlijst. ‘Jumbo doet er alles aan om te zorgen dat het voor de klant leuker en beter wordt. Deze benadering vragen wij ook van onze leveranciers, zoals bp.’

Nico Wieringa is Inkoper Indirect Spend bij supermarktketen Jumbo.

Als Inkoper Indirect Spend is Nico Wieringa medeverantwoordelijk voor alle inkoop die nodig is om de Jumbo-supermarkten draaiende te houden. Dit kunnen de winkelwagens zijn of al het benodigde reclamemateriaal, maar ook zendtijd op tv of de complete logistiek van de onderneming. Velen kennen inmiddels de Jumbo-juichcape en de F1-schaalmodellen van Max Verstappen. Heeft iets raakvlakken met Indirect Spend? Dan is de afdeling Inkoop er samen met specialisten op het desbetreffende vakgebied onlosmakelijk bij betrokken.

Meer efficiency

Het verduurzamen en stroomlijnen van de processen is een van die dingen die continu top of mind is bij Wieringa en zijn collega’s. Dit geldt in hoge mate ook voor de complete vloot van Jumbo. ‘Wij voorzien al onze 250 vrachtauto’s van brandstof middels de bp tankpas. bp ontzorgt ons daarbij onder meer in het hele facturatieproces. Ook al onze personenwagens en de 550 home delivery-voertuigen, de busjes die de boodschappen aan huis bezorgen, hebben allemaal een bp tankpas aan boord. Ieder voertuig heeft een vaste tankpas met bijbehorende code en daarnaast beschikt iedere chauffeur over een eigen unieke pincode. De pas is dus dubbel beveiligd, terwijl je wel gewoon bij alle bp’s kunt tanken en dus flexibel blijft. bp noemt dit de zogenaamde pinoptie D. Vanuit HR is er zodoende eenvoud wat betreft de financiële afwikkeling, want je ziet direct door wie én waar is getankt. Overigens, vanuit goed werkgeverschap bieden wij de collega’s zonder leaseauto, maar die wel nodige kilometers rijden, iets extra’s. Zij kunnen zich aansluiten bij de bp personeelsvoordeelkaart en zodoende tegen gereduceerd tarief gebruikmaken van de brandstofkortingen die wij met bp hebben afgesproken.’

Feiten en cijfers Jumbo

  • Opgericht in 1921
  • Ruim 700 winkels
  • Omzet 2021: 9,91 miljard euro
  • Marktaandeel ruim 21,8%
  • Circa 100.000 medewerkers
  • Wekelijks 9.000.000 klanten
  • 32.000 producten
  • 550 home delivery-locaties
  • 16x Beste supermarkt van het jaar

Hybride trucks

Jumbo is op het gebied van verduurzaming continu op zoek naar verbeteringen. Zo is de opkomst van volledig elektrische voertuigen uiteraard erg interessant. Wieringa: ‘Natuurlijk zien wij ons wagenpark sterk verduurzamen. Drie jaar geleden stonden er tien Tesla’s, nu is er een wagenpark van honderd EV’s op een totaal van negenhonderd voertuigen. We hebben ook al een aantal hybride trucks rondrijden en sinds twee jaar oriënteren we ons op een volledig elektrische truck. Hiermee zitten wij zeker kort op de bal. Ook willen wij onze energiebehoefte zelf kunnen opwekken, door zonnepanelen op distributiecentra en winkels bijvoorbeeld. Verder werken we meer en meer met energiezuinige apparatuur en zijn onze winkeldisplays van herbruikbare materialen. Jumbo hanteert de 7 Zekerheden, waaronder de garanties ‘euro’s goedkoper’ en ‘vlot winkelen’. ‘Wij proberen er als organisatie alles aan te doen om te zorgen dat het voor de klant leuker en beter wordt. Deze benadering vragen wij ook van onze leveranciers. In het geval van bp gaat het dan bijvoorbeeld over het aanpassen van het brandstoftype in de winter. Daarmee hebben we minder storingen tijdens de koude start van de voertuigen. Het zit hem in dit soort kleine dingen.’

Nieuw in Nederland: BP Pulse

Een andere ontwikkeling die Jumbo in de gaten houdt, zijn zogenaamde snellaadpleinen. Dit zijn centrale mobiliteitshubs waar nieuwe generatie snelladers staan. Onder de naam BP Pulse heeft bp de eerste drie hubs in Amsterdam gerealiseerd, een nieuwe stap in elektrificatie. Later dit jaar worden meerdere locaties in de Randstad opgeleverd. ‘Zo’n ontwikkeling kan qua samenwerking interessant zijn vanuit onze home delivery. Het plein is immers vlakbij onze home delivery-locatie waar we tien volledig elektrische voertuigen hebben rondrijden’, aldus Wieringa.

Uitdagen

Hij vervolgt: ‘Ons eerste contact met bp ontstond vanwege een tender voor de levering van brandstof aan onze vrachtauto’s en het onderhoud van enkele tankinstallaties bij een aantal van onze distributiecentra. Deze installaties zijn geüpdatet door bp, zij hebben de kennis en expertise om deze stations up and running te houden en voorzien ze van de certificeringen en de keuringen. Daarnaast ontvingen wij een financieel model dat feitelijk niemand anders in de markt bood. Normaal gesproken werk je met een korting, maar met bp werken wij op een andere manier samen. Dit werkt voor ons heel transparant, inzichtelijk en daarmee gunstig. Wij voelen ons als Brabants bedrijf goed thuis bij een organisatie die durft uit te dagen met een andere mentaliteit dan die gebruikelijk is in de branche. Natuurlijk, de prijs moet goed zijn, maar het zijn ook vooral die ‘zachte’ componenten die een grote rol van betekenis spelen.’

Groeien en meedenken

Wieringa wijst daarbij op een andere ervaring die Jumbo had met bp. ‘Een tijd terug was er een kans op brandstofschaarste. bp stelde toen voor om om onze bp tankpassen open te stellen voor BP Ultimate. Als de standaard E10 (Euro95) dan niet meer beschikbaar zou zijn, dan zouden onze medewerkers in ieder geval niet stil komen te staan bij de pomp. Dat is een proactieve houding van bp die wij waarderen. We vragen er zelf niet om en het bleek uiteindelijk ook niet nodig te zijn, maar we worden er wel op geattendeerd. Met bp gaat het verder dan de ‘haal- en brengplicht’. Als je de onderhandeling over de euro’s hebt gehad en er is een verdienmodel voor bp en een besparing voor ons, dan praat je over samen winnen. En dan wordt het samen ondernemen.’

Laadvoorzieningen

Wierenga ziet dat bp snel stappen zet op EV-gebied. Hij sluit dan ook niet uit dat er in de toekomst meerdere samenwerkingen met bp mogelijk zijn, bijvoorbeeld op het gebied van laadvoorzieningen. ‘Dat geldt voor onze distributiecentra, op hub-locaties en misschien wel voor het hoofdkantoor. Wij zetten in op ontwikkeling, verduurzaming, partnerships en lange relaties. Groeien en mee willen denken. Dat verwachten wij ook van onze partners. bp blijft met ons meebewegen en samen met ons nadenken over hoe we kunnen innoveren, verbeteren en vernieuwen. Dan blijft het voor beide partijen aantrekkelijk en heb je een heel mooie samenwerking voor een lange termijn.’

Deel op social media