Direct naar het hoofdmenu Direct naar de content
Dit artikel wordt u aangeboden door bp
De redactie van Het Financieele Dagblad draagt voor deze inhoud geen verantwoordelijkheid.

‘Emons Group optimaliseert verder dankzij real time data van bp’

Daan Emons is CEO van de Emons Group, een internationaal opererend transportbedrijf. Bij Emons staan de mensen, duurzaamheid én partnerships centraal. ‘Als je door verkeerd tankmanagement je winst vergooit, dan is dat een kwalijke zaak en dus moeten we bovenop die data zitten. Zeker met de huidige brandstofprijzen. Data van bp helpt daarbij.’

Daan Emons bestuurt het familiebedrijf vanaf zijn geboortegrond in het Noord-Limburgse Milsbeek. Letterlijk, want op de fundamenten van waar nu het Emons-hoofdkantoor staat, stond ooit zijn ouderlijk huis. ‘Ik weet niet beter dan dat dit bedrijf er is. Het is tachtig jaar geleden gestart door mijn grootouders. Mijn vader en twee broers zijn vervolgens ingestapt, hebben de onderneming internationaal uitgebouwd en zestien jaar geleden ben ik ingestroomd. In 2016 nam ik officieel het CEO-stokje van mijn vader over. Innovatie zit al die jaren al in ons dna. Vroeger kregen we al de vraag of we bijvoorbeeld een extra hooibaal konden meenemen door de techniek anders op te zetten. Ook nu nog blijven we onszelf vragen stellen of iets beter kan. Natuurlijk leven we nu wel in een heel andere tijd. Als je de laatste zeventig jaar vergelijkt met de laatste vijf jaar – en de ontwikkelingen die spelen in de markt tegenover elkaar zet – dan is er in de afgelopen vijf jaar misschien wel evenveel gebeurd als in de laatste zeventig.’

Als je de laatste zeventig jaar vergelijkt met de laatste vijf jaar dan is er in de afgelopen vijf jaar misschien wel evenveel gebeurd als in de laatste zeventig

Daan Emons
CEO van de Emons Group

Making Connections

De belangrijkste vraag voor Daan Emons was: waar wil ik dit bedrijf naartoe brengen? De Emons Goup levert al tachtig jaar innovatieve vervoersoplossingen met de focus op kostenefficiency, duurzaamheid en hoogwaardige oplossingen. Emons: ‘Neem onze 2WIN doubledeck-trailer. Hiermee leveren wij 63 procent meer laadvolume per transport. Twee van deze 2WIN-trailers kunnen evenveel vracht vervoeren als drie conventionele trailers.’ Met als logisch gevolg: lage transportkosten per pallet én significante CO2-besparingen.

‘Als onderdeel van ons digitaliseringsprogramma Making Connections werken we met software die bedoeld is om het onze chauffeurs zo makkelijk mogelijk te maken, om hén centraal te zetten. Hoe kunnen we dit faciliteren? Het is nu nog niet het geval, maar ik zie het zomaar gebeuren dat wij hierin met bp in de toekomst, verbreding gaan zoeken. Hoe kunnen wij de faciliteiten onderweg goed krijgen voor de chauffeurs, zodat hun vak bestaansrecht houdt?’

Ik zie samenwerkingen als partnerships. Hier zijn wij erg kritisch, alles moet megagestroomlijnd lopen en ik wil scherp worden gehouden door mijn partners

Daan Emons
CEO van de Emons Group

Een partner die je scherp houdt

Voordat de Emons Group in 2016 voor bp koos, overwoog Emons vanzelfsprekend ook andere gegadigden. Het bedrijf was toe aan een nieuwe impuls. bp wilde een volgende stap zetten in de wereld van de fleetowners. ‘bp had toen een goed verhaal. Uiteraard wilden wij goede condities, alsmede een sluitend, Europees dekkend netwerk. Gedurende een leerproces hebben wij elkaar steeds beter gevonden. Als het gaat om de backoffice, de aansluiting met bp en de data-ontsluiting die wij nodig hebben om dagelijks te kunnen sturen, dan zijn er flink wat stappen gezet. Daarnaast verwacht ik dat leveranciers met ons meedenken. Of liever zeg ik: partners. Ik zie samenwerkingen als partnerships. Hier zijn wij erg kritisch, alles moet megagestroomlijnd lopen en ik wil scherp worden gehouden door mijn partners. Ik moet niet degene zijn die zegt: daar zit iets fout. Dat moet ook écht vanuit onze partner komen.’

bp heeft zijn naam waargemaakt, er is meer dan voldoende proactiviteit

Daan Emons
CEO van de Emons Group

Proactiviteit en duurzame relaties

En dat is het geval. bp en Emons hebben elkaar echt gevonden. Emons: ‘bp heeft zijn naam waargemaakt, er is meer dan voldoende proactiviteit. Ik ga voor een duurzame relatie, maar verlang ook de best mogelijke uitkomst. Als onderneming moet je in mijn optiek dan ook enorm flexibel en creatief zijn; de organisatie zelf, de mensen, de systemen en onze partners. Om de markt die morgen gaat veranderen vandaag te kunnen volgen. Hier screenen wij onze mensen en partners ook op. Onze klanten en opdrachtgevers verlangen deze flexibiliteit en creativiteit, en zij zetten daar met onze organisatie hoog op in. Zoiets als duurzaamheid, dat moet aanslaan bij de klanten. Die willen er doorgaans niet de hoofdprijs voor betalen, liefst mag het maximaal evenveel kosten als het alternatief. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, die zien duurzaamheid juist als extra meerwaarde.’

Real time data dankzij de BP Tolbox en FleetExpert

De BP Tolbox was voor de Emons Group eveneens een belangrijke factor. Als vervoerder moet je immers kort op de bal zitten, de marges zijn enorm belangrijk en je wilt het liefst real time inzicht. En dat kon bij bp. Emons: ‘We hebben met de BP Tolbox een mooi alles-in-een-product om alle “onderwegkosten” goed in kaart te krijgen. Dit maakt het ook voor de chauffeur eenvoudiger. Het is onze taak om hem zoveel mogelijk te ontlasten zodat hij zich kan richten op zijn werk. Ons netwerk lijkt mooi stabiel, maar het verandert elke dag. Er valt en klant weg of er komt er één bij. Dan moet onze brandstofaanbieder ook flexibel zijn. Samen verloren kilometers voorkomen en kijken naar strategisch plekken. Hierin hebben bp en Emons elkaar ook goed gevonden, en in lijn met onze slogan: making connections.’

Als je door verkeerd tankmanagement je winst vergooit, dan is dat een kwalijke zaak en dus moeten we bovenop die data zitten

Daan Emons
CEO van de Emons Group

Brandstof- en toltransacties

Er zijn op het moment veel ontwikkelingen gaande op tolgebied. BP FleetExpert biedt een compleet overzicht van de belangrijkste aspecten van het wagenpark, met aanpasbare rapportages en geavanceerde data. Emons: ‘bp heeft zelfs een speciale tool gebouwd om ons sneller inzicht te geven in brandstof- en toltransacties. We beschikken hierdoor over meer real time data. Data van bp die wij gebruiken om te kunnen optimaliseren. Om brandstofkosten te analyseren bijvoorbeeld, maar ook de rendabiliteit van een opdracht, van een rit zelfs. Als je door verkeerd tankmanagement je winst vergooit, dan is dat een kwalijke zaak en dus moeten we bovenop die data zitten. Zeker met de huidige brandstofprijzen. TCO wordt immers steeds groter en belangrijker voor ons. Het duurt niet lang meer en dan zit bp naast ons bij het maken van de offerte, met als doel optimale condities te realiseren voor onze klandizie. Hier zouden wij eigenlijk naartoe willen, zodat we het maximale uit de samenwerking kunnen halen.’

Over de Emons Group

De Emons Group telt bijna 700 medewerkers, heeft een dagelijkse vloot van 800+ eenheden en 10 kantoren in 5 landen. Naast de 2WIN-trailers heeft de Emons Group in eigen huis speciale lichtgewicht aluminium trailers ontwikkeld voor het vervoeren van groot formaat vlakglas. Het credo: transport moet groen zijn, dus zorg voor equipment dat zo licht mogelijk is, dit zorgt ervoor dat je meer glas mee kunt nemen. Hofmans is als onderdeel van de Emons Group gespecialiseerd in champostlogistiek. Emons: ‘Vanwege het belang van een duurzame samenleving hebben we gezocht naar mogelijkheden om champost te gebruiken als grondstof voor een alternatieve energiebron. In onze upcyclefabriek produceren we warmte uit biomassa en blijft er een hoogwaardige bodemverbeteraar over uit het compost. Dankzij de geproduceerde warmte kan de gaskraan van omliggende bedrijven dicht en wordt er jaarlijks 1 miljoen kubieke meter gas bespaard. Iets wat met de huidige energieprijzen en energiedoelstellingen een geweldig resultaat is.’

Deel op social media