Direct naar de content
Dit artikel wordt u aangeboden door bp
De redactie van Het Financieele Dagblad draagt voor deze inhoud geen verantwoordelijkheid.

‘Voor ons is diesel de meest ideale brandstof’

Martine en Iris Lafeber namen in 2019 het transportbedrijf van hun vader en oom over. Daarmee was de zevende directiegeneratie van E. Lafeber een feit. Inmiddels loodsen de zussen het eeuwenoude familiebedrijf naar een goede, gezonde én duurzame toekomst. Een toekomst waar bp als vaste partner een bescheiden rol in speelt.

Martine (links) en Iris Lafeber vormen de vrouwelijke directie van transportbedrijf E. Lafeber.

Familiebedrijven zijn al generaties lang het fundament onder onze economie. Ze staan te boek als degelijk en betrouwbaar omdat ze talloze jaren hun bestaansrecht hebben weten te bewijzen. Bij E. Lafeber is dat niet anders. De Goudse transportonderneming werd opgericht in 1820 en is gespecialiseerd in zwaar- en exceptioneel transport. Over exceptioneel gesproken: vlak na de bedrijfsovername kregen de zussen met een aantal ‘uitdagingen’ van doen, namelijk de stikstof- en PFAS-crisis, Brexit én tot overmaat van ramp: corona. ‘Niet de meest comfortabele uitgangspositie om een eeuwenoud familiebedrijf over te nemen’, aldus een schamper grijnzende Iris Lafeber. Beiden hadden bovendien compleet ander werk voordat zij het eigenaarsstokje van vader en oom overnamen. Desondanks staat het bedrijfsmotto ‘Doe het goed, of doe het niet’ nog fier overeind.

Het is absoluut een mannenwereld, maar gelukkig merken wij er steeds minder van

Iris Lafeber
Transportbedrijf E. Lafeber

Volwaardige Lafebers

Het tweetal vormt een vrouwelijke directie in een bolwerk dat van oudsher wordt gedomineerd door mannen. Iris: ‘Het is absoluut een mannenwereld, maar gelukkig merken wij er steeds minder van. Natuurlijk werden Martine en ik aanvankelijk met een schuin oog aangekeken, maar toen wij lieten zien dat wij het wel degelijk in ons hebben, was het snel goed. Wij worden als volwaardige Lafebers gezien en dus zijn we snel geaccepteerd binnen de branche.’ Martine vult aan: ‘Zelf zijn wij binnen het bedrijf helemaal niet zo bezig met die rol van man en vrouw. Ik denk dat het een voordeel kan zijn, een vrouwelijke directie. Je zou kunnen zeggen dat wij meer oog hebben voor zorg; voor onze klanten, maar ook voor het personeel. Iedereen is hecht met elkaar waardoor we altijd kwaliteit leveren. Daarnaast denk ik dat wij minder huiverig zijn om werk bij collega-bedrijven neer te leggen zonder de angst om klanten kwijt te raken. Wij leveren kwaliteit en daar staan wij voor.’ Iris: ‘Bovendien zijn wij relatief jong en is er bij ons geen sprake van haantjesgedrag. Martine en ik vinden het vooral ontzettend belangrijk dat het werk consequent goed uitgevoerd wordt.’

Elektriciteit is nog geen alternatief

In de transportbranche, en bij E. Lafeber niet in de minste plaats, staan duurzaamheid en efficiency hoog op de agenda. Iris heeft er een uitgesproken mening over. ‘Komt er überhaupt wel een goed alternatief voor diesel, zeg de komende tien jaar? Dat vraag ik mij sterk af. Goed, we hebben één LNG-truck, maar het LNG-aanbod is nog behoorlijk ondermaats. Voor ons is er op dit moment feitelijk geen passend alternatief voor diesel. Elektrische vrachtwagens kunnen voor sommige bedrijven een mooie tussenoplossing zijn, zeker binnenstedelijk, maar niet voor onze tak van transport. Bij ons weegt een geladen combinatie zomaar 160 ton, omgerekend kunnen wij dan tien tot zeventien kilometer rijden op een volle batterij. Om vervolgens gedwongen weer aan de lader te gaan.’

Iris en Martine Lafeber worden vanuit bp bijgestaan door implementation consultant Lisanne Dogterom (tweede van rechts) en accountmanager Miranda Klok (rechts).

Fossielvrije brandstof

Uit Oostenrijks onderzoek is gebleken dat diesel nog steeds de meest ideale brandstof is voor E. Lafeber. Iris: ‘Moderne dieselmotoren hebben immers een zeer schone uitstoot en mogen zeker niet als vervuilend worden bestempeld, deze motoren en filtersystemen zijn namelijk erg goed doorontwikkeld. bp helpt ons hier bij. Denk bijvoorbeeld aan het bieden van een alternatief in de vorm van HVO100, een fossielvrije brandstof voor dieselmotoren die wordt gewonnen uit plantenresten, organisch materiaal, afval en restgrondstoffen. bp gaat er in 2022 flink mee aan de slag en wil het netwerk steeds verder uitrollen. Dus wie weet kunnen wij volgend jaar meer HVO100 tanken. Prijstechnisch is het wel minder interessant voor ons, maar als een opdrachtgever wil dat wij HVO100 tanken, dan kan dat en dan zal de meerprijs worden doorberekend. Kijken we nog iets verder, dan denken Martine en ik dat waterstof ook voor onze sector interessant kan zijn. Maar hoe lang gaat dat nog duren?’

Slim plannen

Bij E. Lafber valt er vooral extra winst te behalen in het slim plannen het zo min mogelijk leeg terug hoeven rijden. Martine: ‘Een concreet voorbeeld? Twee klanten van ons moesten heien in de buurt van Groningen. Daar zijn nagenoeg geen vervoerders die dit soort machines kunnen verplaatsen, maar dat is wel noodzakelijk. Op maandag wilde de eerste klant een heimachine hebben staan. Dus reden wij vol heen en leeg terug. Dinsdag belde klant twee. Of er een heimachine gebracht kon worden. Dus weer vol heen en leeg terug. Vier uur per dag, op en neer, met vrachtwagens die 1 op 1 rijden. Dát doen we dus niet meer. Nu proberen wij die twee klanten aan tafel te krijgen om een efficiënt plan te maken omdat het beter is voor alle partijen. Zoiets vraagt heel veel van ons, maar als het lukt, dan voelt het als een succes en zo bespaar je écht iets met elkaar.’

Betrouwbare partner

Iris: ‘Wij zitten al sinds 2012 bij bp, dan bouw je echt wel wat op samen. Wat ons zo aanspreekt is de persoonlijke aanpak, onder meer van bp-accountmanager Miranda Klok. Het zakelijke en menselijke aspect is voor haar merkbaar waardevol en interessant. Daar komt bij dat Miranda goed luistert naar onze wensen, goed dóórvraagt en relevante kennis met ons deelt. Het koppelen van deze elementen zorgt ervoor dat er goede relaties worden opgebouwd en er oplossingen worden gevonden voor uitdagingen die er zijn. Daarnaast heeft bp een goede proactieve instelling als het gaat om verduurzamen. Concreet kan bp hier tot op zekere hoogte in bijdragen, soms is er simpelweg (nog) geen mogelijkheid voor. bp is voor ons hoe dan ook een partner die meedenkt op de langere termijn. Tja, wat kun je nog meer verwachten van je brandstofleverancier? De hulp die wij concreet van bp krijgen zit ‘m vooral in de ondersteunende diensten en dus in die proactieve communicatie.’ Het is daarbij opvallend dat E. Lafeber door bp wordt ondersteund met een geheel vrouwelijk team. Miranda Klok is dus accountmanager en Lisanne Dogterom is als implementation consultant betrokken. Dogterom implementeert dus alles wat Klok met E. Lafeber bespreekt. Klok en Dogterom kijken samen met de directie van E.Lafeber continu naar zowel operationele als strategische verbeterpunten voor de mobiliteit.

Voor ons is het ontzettend belangrijk dat we een betrouwbare partner hebben die ons goed en tijdig informeert

Martine Lafeber
Transportbedrijf E. Lafeber

BP Tolbox

Martine vult aan: ‘Zo gaf Miranda op tijd aan ons dat de toltarieven voor Duitsland werden aangepast. Dat is heel fijn. Voor ons is het ontzettend belangrijk dat we een betrouwbare partner hebben die ons goed en tijdig informeert. Daarnaast biedt bp een mooie oplossing in de vorm van de BP Tolbox, één box voor nagenoeg alle landen waar wij op rijden. We bleven namelijk maar apparatuur bijplaatsen in de cabines van onze vrachtwagens, naast alle boordcomputers en tachografen. Er werd letterlijk gezegd: hier is de oplossing, de rest kan er allemaal uit. Ook dat is een toegevoegde waarde van bp. Nog een mooi voorbeeld over meedenken: we kregen van bp de opmerking dat er was gesignaleerd dat wij ineens veel meer tankten bij een ander station dan ons vaste station. Wat bleek, wij waren weg bij een project in de buurt van dat station, maar we liepen ook de korting mis die wij daar kregen. Het advies was: activeer het huidige station voor je korting, dat gaat je zeker geld schelen. Wij waren met heel andere zaken bezig en we hadden er helemaal niet meer aan gedacht.’

Wat E. Lafeber onderscheidt van veel anderen is volgens Iris en Martine dat er nooit ‘nee’ wordt verkocht

Denken in oplossingen

Dat een onderscheidend vermogen in de transportbranche ontzettend belangrijk is, onderstrepen de Lafeber-zussen alleen maar. Wat E. Lafeber onderscheidt van veel anderen is volgens Iris en Martine dat er nooit ‘nee’ wordt verkocht. Iris: ‘Ik geloof oprecht dat wij dit in al die jaren nog nooit hebben hoeven doen. Klanten bellen ons op en wij denken gelijk met ze mee in oplossingen. Hoe lastig de aanvraag ook is. Een jaar of veertig geleden waren onze vader en oom de eersten in de branche die een werkvoorbereidingstak opzetten. Nu is dat heel normaal, maar in de jaren tachtig beslist niet. Administratie en werkvoorbereiding zijn een steeds grotere rol gaan spelen en daarom hebben wij een ingenieur in dienst die alles rondom de voorbereiding regelt. Wij hebben alles in huis en hierdoor kunnen we goed faciliteren.’

Vervoer over water

Martine besluit: ‘Onze klanten weten dan ook: Als we E. Lafeber bellen, dan komt het in orde want zij hebben hun naam wel waargemaakt. Het voordeel van onze naam is dat wij worden geassocieerd met kwaliteit. Die garantie krijg je niet zomaar bij een vervoerder op de hoek. Het zit ‘m in specialisatie en kennis, van A tot Z. Zelfs al moeten wij voor een klant regelen dat het vervoer van bijvoorbeeld een brugdeel, over het water moet verlopen, dan regelen wij dat. E. Lafeber staat voor ontzorgen in de meest brede zin van het woord. Hier hebben we hard voor gewerkt en dat zullen we in de toekomst zeker blijven doen.’

Deel op social media