‘Vooral de mix van brandstoffen is interessant’
Logistiek dienstverlener Nabuurs uit het Noord-Brabantse Haps werkt voor de zogenaamde fast moving consumer goods in food, personal care, retail en horeca. Het in 1928 opgerichte familiebedrijf wordt geleid door Tjebbe Nabuurs (52), managing director. Samen met broer Ard, verantwoordelijk voor vastgoedontwikkeling, is hij DGA. Een gesprek over verduurzaming, de energietransitie en alternatieve brandstoffen.
Nabuurs mag zich gerust een early adaptor noemen als het gaat om de verduurzaming van de organisatie. Zo openden ze in april 2023 een toekomstbestendig distributiecentrum en hoofdkantoor in Haps. Het pand ontving de BREEAM-certificering ‘Very Good’ en is opgetrokken uit duurzame materialen. Tjebbe Nabuurs: ‘Ook dit draagt bij aan een aanzienlijke CO2-reductie. Ons uiteindelijke doel is om binnensteden volledig uitstootvrij te kunnen beleveren. We staan aan het begin van een nieuwe wereld waar wij als sector in terechtkomen en dat maakt het op alle vlakken erg interessant.’ Daarnaast maakte Nabuurs al in 2012 (!) de eerste kilometers met een elektrische vrachtauto. Nabuurs haakt in: ‘Al jaren is ons credo: laten we testen wat er is. Door te testen ervaar je. Wij willen nieuwe technieken zelf uitproberen om het uit eerste hand te kunnen ervaren.’
Ondernemersblik
‘Degene die zegt dat hij weet hoe het de komende jaren gaat lopen, die liegt,’ vervolgt Nabuurs. ‘We weten alleen dat er voor wat betreft de energietransitie een enorme uitdaging ligt. Er zijn genoeg redenen om hier actief mee bezig te zijn. Heel simpel gesteld: toen ik jong was kon ik elke winter schaatsen. Als ik terugdenk aan wanneer we langer dan een week aaneen konden schaatsen, dan moet ik diep graven. Dat we een enorm klimaatprobleem hebben, is niets nieuws, maar ik zie het als mens én als ondernemer. De CSRD-wetgeving vanuit Europa – de Corporate Sustainability Reporting Directive – heeft richtlijnen waarmee we aan de slag moeten. Daar beginnen wij voor onze klanten volgend jaar al mee. Wij maken immers deel uit van hun supply chain. Nagenoeg al onze klanten zijn met de transitie bezig.’
Alternatieve brandstoffen
Tjebbe Nabuurs vervolgt zijn betoog: ‘De energietransitie behelst veel meer dan stroom alleen. Maar voor ons is het wel de meest wezenlijke transitie. De laadcapaciteit bijvoorbeeld, zeker voor vrachtauto’s, is schaars in zo’n beetje heel Nederland. Maar naast diesel – waar het overgrote deel van de Nabuurs-vloot nog op rijdt – én elektriciteit, zijn er alternatieven voorhanden. Rekening houdend met de beperkte laadcapaciteit, maar wel de wens om snel te starten, is HVO100 bijvoorbeeld een prima oplossing om snel CO2 te besparen. Het mooie van deze brandstof is dat je het per direct kunt tanken. Een andere optie is Bio-LNG. Dit Bio-Liquefied Natural Gas is lokaal geproduceerde brandstof die gewonnen wordt uit biogas van organische afvalstromen zoals huishoudelijk afval, slib en mest. Daarnaast is er ook nog waterstof, maar dit zie ik meer als serieus alternatief voor langere afstanden in de toekomst, beslist niet voor de korte termijn. Voor ons is vooral de mix van alle verschillende genoemde mogelijkheden interessant.’
Nabuurs in cijfers
Wisselwerking
Volgens Nabuurs is er geen weldenkend bedrijf meer dat alleen naar prijs kijkt en niet naar duurzaamheid. ‘Iedereen in onze branche heeft door dat we in een nieuwe tijd zitten en iedereen moet mee naar de toekomst. Wij bieden supply chain solutions en dat doen we samen met onze klanten. Onze aanpak is altijd: er moet een wisselwerking zijn tussen wat wij willen en wat de klant wil. Wij leggen niets op, zo zit onze bedrijfsfilosofie niet in elkaar. Met klanten co-creaties bedenken en toepassen, daar geloven we in. Een van onze doelen is om de energietransitie van onze klanten te faciliteren. Kleine nuance: dit betekent niet dat wij de energietransitie van onze klanten gaan betalen. Klanten leggen bij ons de vraag neer hoe wij samen tot een optimale duurzame oplossing kunnen komen. Vaak zijn dat klanten die het prijsverschil willen betalen tussen een diesel- en een elektrische variant. De laatste is namelijk zomaar factor drie duurder. Een van onze klanten, een bierbrouwer, stelt ons zo in staat om met elektrische voertuigen te rijden.’
Aanbod
Nabuurs benadrukt nogmaals dat ze – samen met de rest van de sector – pas aan het begin van die hele reis staan. Want ook de aanbodkant moet hierin mee. ‘De eerste elektrische truckversies komen nu pas mondjesmaat op de markt. Bij diesel kun je kiezen uit allerlei modellen en uitvoeringen. Over een aantal jaar zal er voor iedere oplossing zeker ook een elektrische variant zijn. Het bouwt zich de komende jaren op, zodat wij tegen 2030 al onze klanten in de zero emissie-zones kunnen bedienen. In 2025 hebben wij een kleine veertig elektrische vrachtauto’s rijden. En ik weet zeker dat wij op een gegeven moment alleen nog maar elektrische exemplaren zullen aankopen.’
bp en Van Kessel
In deze reis is zeker een rol weggelegd voor bp en Van Kessel. bp-partner Van Kessel levert duurzame brandstoffen en is handelsgenoot voor ondernemingen als Nabuurs die onder meer hun wagenpark willen verduurzamen. Nabuurs: ‘De relatie met bp en Van Kessel is al ruim 25 jaar oud, zo lang ik mij kan herinneren in ieder geval. bp-partner Van Kessel biedt ons toegevoegde waarde. Ze zijn slagvaardig en bieden met hun Greenpoint-stations veel tankmogelijkheden. bp en Van Kessel vullen elkaar goed aan. Het is mooi dat Van Kessel gebruikmaakt van de schaalgrootte van bp. Met Van Kessel kunnen wij sneller concrete stappen zetten, zij en bp helpen ons verder in de hele energietransitie. Al die soorten aanbieden met één tankpas, dat zou ideaal zijn. Ik geloof heel erg in de mix.’
Continuïteit
Nabuurs vervolgt: ‘Feit is: de laagste kostenoplossing zijn fossiele brandstoffen. Maatschappelijk gezien is het wellicht een duurdere oplossing, maar op dit moment zit dit niet verdisconteerd in de prijs. Hoe maken we de energietransitie met z’n allen dan zo efficiënt mogelijk? Ik denk dat een partner als bp hier een belangrijke rol in kan én moet spelen. En het belangrijkste aan de samenwerking – hier had ik misschien mee moeten beginnen – is dat bp ons continuïteit garandeert. Heel veel partijen kunnen dat niet. Mocht er op een goed moment écht een tekort zijn, dan zitten wij als klant van bp vooraan. Een hele belangrijke reden om voor bp te kiezen, omdat er eigen raffinagecapaciteit is. Daarnaast beschikt bp over een groot netwerk met veel tanklocaties dat aansluit op onze twintig locaties door het land en hebben we goede commerciële afspraken kunnen maken.’