Direct naar het hoofdmenu Direct naar de content
Dit artikel wordt u aangeboden door bp
De redactie van Het Financieele Dagblad draagt voor deze inhoud geen verantwoordelijkheid.

‘De transitie naar elektrisch rijden kun je maar één keer goed doen’

Pionieren, uitproberen, out of the box denken en vooruitlopen. Het zijn zomaar vier labels die van toepassing zijn op de wijze waarop Medux, marktleider in de hulpmiddelensector, bezig is met de vergroening. ‘Hoe blijven wij anders in de binnensteden komen?’

Mobiliteitsmanager René Hoogakker (links) en Leander Leij, directeur Kwaliteit en Facilitaire Zaken van Medux.

Medux – met 2.700 medewerkers op de loonlijst – is de overkoepelende naam van een groep bedrijven in de hulpmiddelensector, waaronder Medipoint en HartingBank, die een positieve bijdrage leveren aan de zelfstandigheid, ondersteuning en levensvreugde van mensen met een functiebeperking. ‘Kort gezegd leveren en onderhouden wij revalidatie- en zorghulpmiddelen’, vertelt Leander Leijh, directeur Kwaliteit en Facilitaire Zaken. ‘Zo werken wij werken samen met onder meer instellingen, thuiszorgorganisaties, zorgprofessionals, zorgverzekeraars, ziekenhuizen en gemeenten. Het betaalbaar houden van de zorg is een heel belangrijke pijler voor ons. Dat doen we op een zo duurzaam mogelijke manier.’

Vier jaar geleden zijn wij met de vergroening van ons wagenpark gestart, we wilden simpelweg het verschil maken

René Hoogakker
Mobiliteitsmanager bij Medux

Vergroening wagenpark

Medux heeft ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen, volledig in lijn met het klimaatakkoord van Parijs waarin is afgesproken om de opwarming van de aarde te beperken tot maximaal 1,5 graden. Daarom zet het bedrijf in op het versnellen van de energietransitie, het bevorderen van circulariteit en het voeren van een duurzaam personeelsbeleid. Leijh: ‘Ik zeg dit niet om te pochen, maar omdat het gewoon zo is: wij lopen in onze branche ver voorop als het gaat om de elektrificatie van het wagenpark.’ Mobiliteitsmanager René Hoogakker verduidelijkt: ‘We móeten ook wel. De transitie naar elektrisch rijden kun je maar één keer goed doen. Hoe blijven wij anders in de nabije toekomst in de binnensteden komen? Als we de Neude in Utrecht op moeten om driehoog achter een bed te leveren, dan hebben we straks een serieuze uitdaging als we alleen nog op fossiel zouden rijden. Precies dat wilden wij vóór zijn. Vier jaar geleden zijn wij daarom met de vergroening van ons wagenpark gestart, we wilden simpelweg het verschil maken. Zo zetten we nu, nog voordat er de regels er zijn, volop in op groen. Inmiddels gaat onze vloot richting de achthonderd grijskentekenvoertuigen en vierhonderd personenauto’s.’

Rust in het wagenpark

Ruim 400 voertuigen binnen het wagenpark van Medux zijn elektrisch, binnen het geel kenteken domein al ruim 75%. De voertuigen van Medux worden in binnensteden nog gedoogd tot eind 2027, omdat de auto’s beschikken over Euro6-motoren. Leijh: ‘Alleen voertuigen die na 1 januari 2025 worden gekentekend, mogen dat niet. Dat maakt het behoorlijk ingewikkeld voor onze planners. Welke bus mag je nu wel en welke mag je beslist niet de stad in laten gaan?’ Hoogakker ‘speelt’ naar eigen zeggen inmiddels 35 jaar met auto’s en dus weet hij als geen ander hoe de hazen lopen in autoland. ‘Ik houd van rust in het wagenpark. Ik wil overzicht hebben, weten waar ik aan toe ben. Die stip op de horizon is belangrijk voor ons, we weten waar we met ons wagenpark heen willen.’

Samenwerking

Hoogakker houdt van goede samenwerkingen met de mobiliteitspartners, waarvan bp er één is. bp is de exclusieve brandstofpartner van Medux. ‘Gedurende de afgelopen tien jaar hebben wij een mooi partnership opgebouwd met elkaar. Dit vind ik oprecht heel belangrijk. Dat geldt overigens ook voor onze autoleveranciers en voor de leasemaatschappijen. Die vorm van samenwerkingen past nu eenmaal goed bij onze organisatie.’ Investeren in een groen wagenpark betekent niet dat het stopt bij het voertuig zelf. Leijh, inhakend: ‘Uiteraard betekent het vergroenen ook dat we volop investeren in laadpalen bij al onze vestigingen. Voor onze business rijden wij bepaald geen rondjes om de kerk, wij zitten door het hele land en zodoende leggen wij flink wat kilometers af.’

Administratieve stappen

Hoogakker zoekt partners die durven doorpakken en willen meedenken. ‘Ik zou graag alles willen onderbrengen bij bp, dat is echt een wens. Wij moeten met elkaar om de tafel om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen en op welke termijn. Standaardisering en uniformiteit gaan hierbij helpen. Het ideaalplaatje voor ons zou zijn: één standaard bp-tankpas die je overal voor kunt gebruiken. Voor het laden aan huis, aan de snellader in het land en bij onze vestigingen én daarbij de fossiele brandstofauto’s kunnen voltanken. In principe dus bp Fuel & Charge. Dit haalt immers talloze administratieve stappen aan de achterzijde weg voor ons. Daarom juich ik nieuwe functionaliteiten en mogelijkheden ook zo toe. bp’s ‘Pinoptie D’ is echt zo’n uitkomst. Hier ben ik als mobiliteitsmanager erg enthousiast over. De tankkaart is namelijk gekoppeld aan de auto en iedere chauffeur die een chauffeurcode/pincode-combinatie heeft, kan die auto rijden. De liters blijven gekoppeld aan de auto en dat is erg duidelijk en overzichtelijk voor ons.’

Ik ben altijd nieuwsgierig naar nieuwe technieken en mogelijkheden

René Hoogakker
Mobiliteitsmanager bij Medux

Out of the box

Hoogakker benadrukt dat Medux ook in de toekomst voorop wil blijven lopen en blijft pionieren. ‘Ik ben altijd nieuwsgierig naar nieuwe technieken en mogelijkheden. Je moet soms ook gewoon durven doen, durven ontdekken. Natuurlijk loopt het ook wel eens mis, maar dan hebben we het wel geprobeerd en zelf ondervonden. Een leuk voorbeeld van het out of the box denken zijn de elektrische transportfietsen die we hebben voor kleinere bestellingen en service-activiteiten, bijvoorbeeld in binnensteden en op de Waddeneilanden. Zo ben ik in mijn hoofd altijd aan het nadenken: hoe kunnen we slimmer, beter en groener? Het is hartstikke leuk om collega’s mee te krijgen die dat ook leuk vinden. Zo’n beetje 95 procent van de collega’s in een elektrische auto heeft laadstress, dat is nu eenmaal zo. Omdat wij dat weten – en omdat wij nu eenmaal veel kilometers maken – gaan we voor auto’s die minimaal een actieradius van vierhonderd kilometer hebben. Maar goed, uiteindelijk is alles een kwestie van de juiste mindset, je moet op een gegeven moment de knop om kunnen zetten.’

Deel op social media