‘In het transport moet je voorsorteren op wat komen gaat’
Bij Lelieveld Transporten BV draait alles om loyaliteit, langetermijnrelaties en wat voor elkaar over hebben. Dat tonen de broers Vincent en Maurice Lelieveld richting hun personeel, maar vooral ook richting hun opdrachtgevers. ‘Ook in tijden van de energietransitie moet je in een partnership samen zorgen dat de goederen worden bezorgd.’
Lelieveld Transporten uit Hazerswoude-Dorp is een familiebedrijf dat werd opgericht in 1980. Vader Lon Lelieveld kreeg in die tijd van de familie Menken – nog altijd een van de vaste opdrachtgevers – de kans om voor zichzelf te beginnen. Met één trekker en één oplegger. Maurice Lelieveld: ‘Inmiddels telt ons bedrijf zeventig trekkers en bakwagens en meer dan zestig getrokken eenheden.’ Vincent vult aan: ‘Het is precies díe instelling van onze vader die tot op de dag van vandaag zorgt voor onze groei en continuïteit. Maurice en ik zijn de huidige eigenaren en vanzelfsprekend zetten wij zijn koers voort. Samen met Eva Lelieveld, de vrouw van Maurice, vormen wij het huidige managementteam.’
Betrouwbaar en stabiel
‘Wat ons onderscheidend maakt?’ Maurice kijkt zijn broer een kort moment aan. Ze lijken hetzelfde antwoord in gedachten te hebben. ‘Dat is zonder twijfel het toegewijde personeel. Onze 140 medewerkers staan 24/7 klaar voor de opdrachtgevers en ook zij willen de hoogst mogelijke service en flexibiliteit bieden. Dit maakt ons tot een betrouwbare en stabiele partner in al dan niet geconditioneerd transport.’ Financieel directeur Maurice kwam in 2000 bij het bedrijf, zijn broer Vincent – de commerciële man – trad vier jaar eerder toe. Wij hebben veel overleg samen, ook met Eva die juist de kwaliteit waarborgt en verantwoordelijk is voor HR en Finance. ‘Korte lijnen vinden wij belangrijk. Snel kunnen beslissen, daar houden wij van’, aldus Vincent. ‘Het kan zijn dat ik vrijdagavond op het punt sta om naar bed te gaan, maar iemand zich afmeldt. Dan sta ik zomaar om drie uur ’s nachts aan de Franse grens te lossen. Tja, het werk moet gebeuren, dus dan lossen we het op deze manier op. Teleurgestelde opdrachtgevers is het laatste wat je wilt.’
Partnership
Natuurlijk gaat de energietransitie niet aan de broers voorbij. Sterker nog, ze zitten er middenin. Dit jaar nog komt onze eerste elektrische vrachtwagen en de tweede en derde volgen komend jaar. Maurice: ‘Die zullen we inzetten voor onze opdrachtgevers HelloFresh en Dirk van den Broek supermarkten. Een groot aantal van de HelloFresh bezorgbussen is al elektrisch, het is dus een logisch gevolg dat onze vrachtwagens ook elektrisch worden.’ Vincent vult aan: ‘Je moet samen de kar trekken als je gaat voor partnerships voor de lange termijn. Zeker als je kijkt naar de investeringen die wij doen als transportonderneming en die zij doen als distributiecentrum met de bijbehorende elektrische infrastructuur. Op een bepaalde manier zijn wij verweven met elkaar. Als diesels straks uit binnensteden worden geweerd, dan kun je niet drie maanden van tevoren bedenken: oké, wat zullen we hier eens aan gaan doen? In het transport moet je voorsorteren op wat er komen gaat. Dat is een must. Anders sta je op een gegeven moment stil. Heel letterlijk, in ons geval. In een partnership zul je samen moeten zorgen dat de goederen bezorgd worden.’
Transitie
Voor Dirk van den Broek doet Lelieveld Transporten de supermarktbevoorrading, ook binnenstedelijk. Hiervoor hebben ze vier van hun acht LNG-voertuigen tussen de diesels rijden. Maurice: ‘Ook zij hebben de energietransitie vanzelfsprekend op hun agenda staan. Samen werken we nu toe naar 2030. Met weer een andere opdrachtgever, Leen Menken, zijn hier ook al gesprekken over gevoerd. Het zal een gezamenlijk traject worden, zeker als je kijkt naar kosten en investeringen.’
Meegroeien
Vincent: ‘Wij zijn met veel van onze opdrachtgevers sterk meegegroeid de laatste jaren. Een van onze kernwaarden is goed meedenken en zo meerwaarde bieden. Heel concreet? Als er bijvoorbeeld een koeling stuk is, dan worden wij gebeld of er een gekoelde trailer kan blijven staan als noodoplossing. We zitten hier echt heel dicht op. Dit soort relaties vinden wij heel waardevol, omdat wij het vanzelfsprekend vinden om zo met ze mee te denken. Bovendien denk ik dat dit soort langetermijnrelaties de toekomst zijn. Wij kúnnen simpelweg niet zonder elkaar, het is goed om je dat te beseffen. Prijs is in onze optiek dan ook niet leidend. Natuurlijk moet deze competitief zijn, maar er is zoveel meer dan prijs alleen. Het draait vooral om het totaalpakket, daar zijn wij altijd heel fair in.’
Lelieveld Transporten in cijfers
Het wagenpark telt ruim 70 Volvo-trekkers, bakwagens en combi’s en meer dan 70 getrokken eenheden. Alle voertuigen zijn uitgerust met een boordcomputer, track & trace en alle vrachtwagens hebben een Euro 6-normering, behalve onze oldtimer, een Volvo NH. Het merendeel van de bakwagens en trailers is voorzien van meerdere compartimenten en beschikt over temperatuurregistratie. Lelieveld rust de wagens bovengemiddelde luxe uit, zo hebben de cabines een internationale uitrusting. Extra comfort voor de chauffeurs wordt belangrijk gevonden. Naast de diesels rijdt Lelieveld met 8 LNG-vrachtwagens. Dit jaar komt de eerste elektrische vrachtwagen op kenteken, volgend jaar volgen de tweede en derde.
Vertrouwen
Qua mensen staan de broers er net zo in. Maurice: ‘Je begint bij ons, je gaat een relatie aan en vervolgens krijg je zo snel mogelijk een vast contract. Wij willen mensen niet aan het lijntje houden. Zeker niet als je goed past bij elkaar. Als bedrijf hebben wij altijd onze nek uitgestoken. Niet voor niets hebben we voor veel van onze opdrachtgevers onze vrachtwagens in hun huiskleuren laten spuiten.’
Vincent: ‘Wij werken heel erg op basis van vertrouwen, ons gevoel ergens bij en gezond ondernemerschap. Dat heeft geresulteerd in het bedrijf dat er nu staat. Wij zijn altijd bereid om maatwerk te leveren, dat zit in ons systeem. Toegevoegde waarde zit bij ons veel meer in details dan in hoeveelheden. Het kan ook gebeuren dat wij bij een tuinder in Brielle met spoed gesneden groente moeten ophalen. Zoiets moet gelijk, want de dozen van HelloFresh moeten wel gevuld worden.’
Nachtwerk
Op vrijdag-, zaterdag-, en zondagavond starten bij Lelieveld Transporten 20 tot 25 chauffeurs om de hubs in de nacht te bevoorraden. Krijgt er eentje een klapband? Dan werken de broers met goede partijen die ze 24/7 zo snel mogelijk weer op weg kan helpen. Vincent: ‘Daar worden ze op geselecteerd. Je ziet, het is van het grootste belang dat wij op deze manier onze organisatie inrichten. Prijs is één ding, maar borging van je diensten is een veel grotere kernwaarde in het hele proces.’
Pinoptie D
Op de vraag wanneer de relatie met bp is ontstaan, antwoordt Maurice: ‘In 2006. Destijds zat er een bp-station vlak bij onze vestiging destijds in Bleiswijk, letterlijk om de hoek. Zo zijn we bij elkaar gekomen. De lijnen zijn bovendien kort, de communicatie is helder. Niets is zo fijn om een goed, dekkend netwerk van stations te hebben voor een bedrijf als het onze. Net zoals ‘Pinoptie D’, dat is voor ons een uitkomst. De tankpas is gekoppeld aan het voertuig en iedere bestuurder die een chauffeurscode/pincode-combinatie heeft, kan op dat voertuig rijden. Wij maken er al sinds het begin gebruik van en het biedt flexibiliteit en voorkomt misbruik of onduidelijkheid wie getankt heeft. Het was toen vooruitstrevend, maar nu nog steeds. Doordat we internationaal rijden, zijn we ook erg geholpen met de bp Tolbox voor EETS. Nog maar één tolkastje aan boord, alle andere kunnen eruit, en onze collega’s kunnen overal zonder zorgen hun vrachten laden of lossen.’
Vincent: ‘Natuurlijk moet bp marktconform zijn, maar ook hier geldt dat de langetermijnrelatie voor ons bepalend is. Wat bp voor en achter de schermen doet voor ons, daar gaat het uiteindelijk om. Korte termijn is voor de aandeelhouders, zeg ik altijd. Zo’n goede relatie hebben wij ook met Volvo. Samen uit, samen thuis. En als er eens iets is, dan wordt het goed opgelost.’ Maurice: ‘Of wij iets met onze data doen? Daar halen we nog niet alles uit, we gaan hier nog verdere stappen maken. We willen graag aan de slag met bp FleetExpert en dan is het goed om te weten dat bp ons bij de hand neemt om de verzamelde data om te zetten in concrete verbeterplannen. Ook is het goed om te weten dat HVO er is via bp, dat biedt weer nieuwe kansen.’