‘Gesprekken gaan steeds vaker over CO2-reductie’
André Atema is wagenparkbeheerder en schadecoördinator bij het in Heerenveen gevestigde Van der Werff Logistics. Het bedrijf is al sinds 1996 klant bij bp en heeft de vergroeningstransitie inmiddels ingezet. ‘Ook onze opdrachtgevers stellen ons steeds vaker de vraag of we kunnen meedenken in de CO2-reductie.’
Met paard en wagen werd in 1916 het fundament gelegd van Van der Werff Logistics. De onderneming werd opgericht door Jouke van der Werff, een Friese boerenzoon die melk, bieten en stro vervoerde. In 2009 nam de vierde generatie het bedrijf over in de persoon van Theo van der Werff, samen met collega Arjen Tulner. Het duo vormt het huidige directieteam. In de loop der jaren nam Van der Werff Logistics verscheidene (transport)bedrijven over waardoor de onderneming vandaag de dag circa 250 vrachtwagens heeft rondrijden. De focus is sterk gericht op het transport van zendingen met afwijkende maten, hoofdzakelijk in de bouw-, industrie- en landbouwsector.
Wy doche it gewoan
André Atema vertelt: ‘De onderdelen dedicated vervoer, groupage afwijkende maten, volumevervoer en open- en kraantransport zijn de grootste specialismen. Een heel groot deel van de vracht wordt door ons zelf gelost met een grote vloot meeneemheftrucks. Wij hebben twee hoofdvestigingen, één in Heerenveen en één in Waalwijk en in totaal twaalf standplaatsen door het hele land. Vanuit dit netwerk verzorgen we de logistieke dienstverlening in de Benelux en Duitsland. We zijn een nuchter no nonsensebedrijf. Wij zeuren niet en komen altijd onze beloftes na, of op zijn Fries: Wy doche it gewoan.’
Aangezien de Van der Werff-directie de blik te allen tijde heeft gericht op de toekomst, komt de energietransitie niet uit de lucht vallen. Net zoals veel andere vervoerders zijn ook zij bezig met het vervoer van morgen. ‘Sterker nog,’ zegt Atema stellig, ‘onze eerste elektrische truck is inmiddels besteld en wordt dit jaar geleverd.’
Zes EV-vrachtwagens laden op eigen stroom
Van der Werff krijgt, niet verrassend, steeds vaker de vraag van opdrachtgevers of ze kunnen meedenken over CO2-reductie. ‘We voeren daar steeds vaker gesprekken over. Want ook wij willen maar wat graag verduurzamen. Daarom ligt er ook een optie voor nog eens vijf elektrische vrachtwagens. Deze willen we verspreid over het land inzetten. Op onze locaties in Heerenveen en Waalwijk krijgen we een zwaardere aansluiting, het aantal zonnepanelen wordt gemaximaliseerd en er komen batterijpakketten. Als dit goed geregeld is kunnen we werken aan de uitbreiding van onze elektrische vrachtwagens.’ Daarnaast heeft Van der Werff geïnvesteerd in 26 elektrische kooiaap-heftrucks. Dit zijn zogenaamde meeneemheftrucks, zodat de vrachtwagen zijn eigen heftruck heeft om de lading ter plekke te lossen. Atema: ‘Zowel de opdrachtgevers als onze chauffeurs werken graag met deze machines. En ze worden op eigen, speciaal daarvoor ingerichte laadpleinen opgeladen. Een mooie stap in het verder verduurzamen van onze processen.’
Chauffeur Sjoerd Ime Venema: ‘In een elektrische truck is het veel rustiger’
Sjoerd Ime Venema deed bij Van der Werff Logistics een test met een elektrische Volvo-truck. Luister hier naar zijn ervaringen.
Comfort voor chauffeurs
Atema: ‘Ik erken dat de overgang naar elektrisch rijden een uitdaging met zich meebrengt, met name op het gebied van netinfrastructuur. Hoe en waar ga je laden? Die infrastructuur is nog een aandachtspunt, maar ik ga er vanuit dat het een kwestie van tijd is.’ Hij benadrukt echter de voordelen van elektrisch rijden, waaronder het comfort voor de chauffeur.
Korte lijnen
De toekomst lijkt dus elektrisch voor Van der Werff, maar vooralsnog rijden de meeste vrachtwagens van Van der Werff nog op diesel. Atema: ‘In 1996 besloten wij voor bp te kiezen in de vorm van bp-partner Slump On. bp is een multinational van formaat, maar door de combinatie bp-Slump On houden we toch korte lijnen met elkaar en daar houden wij van. Fijn, persoonlijk contact, daar begint een goede relatie mee in onze optiek. En ja, je kunt zeker stellen dat wij elkaar scherp houden.’
Laagdrempelig
‘De combinatie van de twee spreekt ons als Van der Werff erg aan. De samenwerking vind ik goed. Het brengt ons veel gemak en er wordt altijd tegen de juiste prijs geleverd. Iedere dag krijgen wij een update van de ‘best of’-prijs toegestuurd voor de landen waar we operationeel zijn. Zo weten we precies waar de brandstof op die dag het goedkoopst is. Slump On is heel laagdrempelig en benaderbaar voor vragen. Bellen, mailen of appen is nooit een probleem. En langetermijnrelaties hebben wij met nagenoeg al onze leveranciers. Als transporteur is het prettig om dat goed geregeld te hebben, 24/7 en 365 dagen per jaar.’
Zuinigste rijders
Slump On vult de homebase met de benodigde diesel, AdBlue en brandstoffen voor nationaal en internationaal. ‘Ook verzorgen zij voor ons de tolkasten om zorgeloos door Europa te rijden met de tankpassen van bp’, vertelt Atema. ‘Slump On zelf zegt de haarlemmerolie te zijn tussen Van der Werff Logistics en bp en ja, zo zie ik dat ook. bp FleetExpert gebruiken wij veel, met dit pakket meten wij het verbruik van onze gehele vloot en ook de CO2-uitstoot kun je ermee in kaart brengen. Net als de totale kosten per voertuig voor de TCO-berekeningen. Brandstof is een van de grootste kostenposten binnen ons bedrijf en het brandstofverbruik is goed te beïnvloeden.’
bp FleetExpert kan ook een factuur direct toebedelen aan de juiste kostenplaats binnen het bedrijf, dat is een grote kracht. Immers, iedere optimalisatie levert geld op. Atema: ‘Wij reiken jaarlijks prijzen uit voor de zuinigste rijders. Zo’n interne competitie is altijd goed. Als we het verder over bp hebben dan is de ‘Pinoptie D’ voor ons een uitkomst. De tankpas is gekoppeld aan de truck en iedere bestuurder die een chauffeurscode/pincode-combinatie heeft, kan op de betreffende auto rijden. Handig, veilig en comfortabel.’
Van der Werff Logistics in cijfers
Het wagenpark van de transporteur telt circa 250 trekkende eenheden en in totaal 400 trailers en 165 meeneemheftrucks. Van der Werff heeft de trekkers die internationaal rijden uitgerust met de bp EETS-tolkasten voor heel Europa. Dit jaar verwacht het bedrijf de eerste elektrische truck op kenteken te kunnen zetten, hierna volgen nog minimaal 5 stuks. Het bedrijf biedt 30.000m2 binnen- en 40.000m2 buitenopslag. Voldoende voor respectievelijk 7.125 en 9.500 DAF’jes.